Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Vækst din forretning med Facebook annoncering

Node Image Upload facebook-76536_1920_1

Den digitale markedsførings indflydelse i marketing branchen er over de seneste år vokset kontinuerligt. Det er i dag svært at finde en marketing ansvarlig, som ikke har aspekter af digital markedsføring i sin strategi. Bureauer har tjent millioner på, at diverse virksomheder outsourcer denne del af sin markedsføring til dem, hvilket yderligere afspejler feltets store popularitet.

Digital markedsføring tager mange former, hvoraf en af de mest udbredte af dem er Facebook annoncering, hvilket er helt forståeligt. Med 3.476.000 månedlige brugere i Danmark samlet på ét sted, er der lagt op til muligheder, som vil få enhver marketing medarbejder til at gnide sine hænder i begejstring. Spørgsmålet er blot, hvordan disse muligheder bliver udnyttet bedst muligt.

Skab relevans
På Facebook bliver annoncerne vist i den pågældende brugers nyhedsfeed. Annoncernes designs er integreret i dette nyhedsfeed, således at de ikke pirrer øjet på brugeren og man dermed undgår, at annoncøren straks bliver associeret med spam.

Dog kan det pirre en brugers øje, hvis annoncen, som personen falder over, ikke har nogen appel til de personlige interesser, der gør sig gældende for denne person. Når man annoncerer på Facebook, er et af de mest essentielle nøgleord hermed relevans. Det handler om at benytte sig af en strategi, som medvirker, at annoncen vil falde i brugerens smag. På denne måde vil interessen i det givne produkt eller service, annoncen drejer sig om, være stor og købsvilligheden ligeledes. Et eksempel hertil kunne være, at man som stor træningsentusiast scroller sit nyhedsfeed igennem og støder på en annonce for proteinpulver. I dette tilfælde er det meget sandsynligt, at denne person, grundet sin passion for træning, vil give opmærksomhed til produktet og derfor også til annoncøren, hvilket så gør, at der bliver skabt et kendskab. Kendskabet vil være positivt, eftersom denne bruger vil sidde tilbage med følelsen af, at annoncøren har været i stand til at henvende sig til den rigitge. Fordi denne annoncør udbyder produkter, som den pågældende bruger højst sandsynligt er aktiv forbruger af, vil det positive kendskab hurtigt kunne blive lavet om til et køb.

Søger man succes med Facebook annoncering, er dette altså vejen frem, hvilket teamet bag Facebook er helt og aldeles indforstået med. Af denne grund har de oprettet mange forskellige muligheder for målretninger, der har til formål at skabe en høj annoncerelevans, således at annoncørerne såvel som Facebook selv kan få fordel ved annoncering på mediet.

Retargeting
Retargeting er en målretningsmetode, som, bedømt fra erfaring, er blandt de mest effektive. Denne metode kan benyttes af alle annoncører og bør sættes op som det første tiltag i sin Facebook annoncering. Retargeting er, som navnet antyder, en måde, hvorpå man kan målrette brugere igen efter, de har besøgt ens hjemmeside. Dette vil altså sige, at målgruppen, som ens annoncer vil blive vist til, afgøres ud fra, hvem der før har været inde på annoncørens site.

Ved hjælp af Retargeting formår man altså at markedsføre sin forretning til mennesker, som førhen har vist en interesse i, hvad man har at byde på. Det kan eksempelvis være tilfældet, at man sidder med en ødelagt iPhone, og af denne grund har besøgt en hjemmeside, som tilbyder en iPhone reparation, uden at foretage et køb. Hvis man en uge herefter har glemt alt om at få dette købt, og man pludselig sidder på Facebook og støder på det selv samme iPhone reparation, vil denne interesse med det samme blive vækket til live igen.

Retargeting er altså ikke kun egnet til webshopejere, der har et bredt produktkatalog. Det kan sagtens opsættes for virksomheder med et mere kompliceret produkt, som eksempelvis et alarmsystem.

Sammensæt selv relevante målgrupper
Der er ikke nogen, der kender en forretning bedre end personen, der selv sidder i den. Derfor kan det som et andet tiltag være ekstremt værdifuldt, hvis man selv vælger at strikke en Facebook målgruppe sammen, som man mener, udgør det helt rigtige kundesegment. Her handler det om at udnytte de informationer, som er til rådighed om Facebooks brugere, der er mest relevante for ens forretning.

Hvis man eksempelvis udbyder kompressionstøj, som det der kan findes ved at klikke på linket, kan man tilføje personer til sin målgruppe, der har syntes godt om Facebook-sider omhandlende rygproblemer og samtidig befinder sig i de ældre aldersgrupper.

En anden meget effektiv af slagsen, kaldes en ”look-a-like” målgruppe. Meningen med denne er, at man lader Facebook finde den ene procent af den danske befolkning (hvis altså man annoncer i Danmark), som minder mest om en tidligere målgruppe, man selv definerer, hvilket eksempelvis kunne være tidligere købere, folk der har liket ens Facebook-side eller lignende.

Som førnævnt er mulighederne med Facebook annoncering mange. Det kan dog hurtigt blive en dårlig investering, hvis man kaster sig ud i det uden at have enten erfaring med det eller en hel del teknisk viden omkring det. Hvis man ønsker at vækste sin virksomhed med Facebook, skal man altså først og fremmest have indsigt i, hvordan det fungerer. Herefter kan man med fordel tage ovenstående punkter til efterretning.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen