Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Unge stjernekokke skal satse på bæredygtig gastronomi

Topbillede

Unilever er globalt blandt de mest innovative virksomheder, når det gælder bæredygtig fødevareproduktion fra jord til bord. Denne indsats er bl.a. forankret i ’Unilever Sustainable Living Plan’ - og et omfattende program for at minimere madspild. Virksomheden ønsker også at dele sin viden lokalt. I Danmark skal et nyt samarbejde med Food College Aalborg styrke interessen og smagen for bæredygtig gastronomi blandt unge kokke. Via en Master Class, en konkurrence for unge kokkeelever og lancering af nye værktøjer er det målet at uddanne og inspirere kokke i restauranter, kantiner og storkøkkener til at arbejde mere målrettet med bæredygtighed på alle planer. En klima-smart CO2 -beregner er blandt de konkrete værktøjer på menuen.

»Bæredygtighed er et vigtigt tema for os. For det handler om fra uddannelsens start at motivere de unge kokke til at se bæredygtighed som et aktivt tilvalg og en nødvendighed, hvis vi skal forvalte verdens ressourcer ansvarligt. Derfor ser vi samarbejdet med Unilever Food Solutions som et spændende aktiv, som vil motivere og ruste de unge kokke til at fokusere på bæredygtighed og madspild,« siger faglærer Flemming Rukjær fra Food College Aalborg.

Konkurrence baseret på teori, inspiration og praktisk arbejde
Som kick-off for samarbejdet mellem skolen og Unilever Food Solutions blev et hold kokkeelever inviteret til en Master Class på Food College Aalborg. Den blev ledet af Unilevers danske udviklingskok Frank Jakobsen, som brænder for tanken om bæredygtighed, og som har været med til at udvikle nogle af de  værktøjer, som kokkene kan have gavn af i hverdagen. Det er bl.a. den interaktive CO2-beregner.

Efter i nogle uger at have arbejdet med de nye værktøjer, blev kokkeeleverne inviteret til en konkurrence om bæredygtig gastronomi, hvor de i hold skulle fremstille en bæredygtig gourmet hovedret med fokus på CO2 -reduktion.

Inspiration fra Junior Kokkelandsholdet
Unilever Food Solutions havde som en overraskelse inviteret tre af de unge, talentfulde kokke fra Junior Kokkelandsholdet til at demonstrere deres færdigheder inden for bæredygtig gastronomi. De indledte konkurrencen med at tilberede tre lækre, bæredygtige frokostanretninger – og stod desuden til rådighed for de spørgelystne kokkeelever.

Konkurrencen om bæredygtig gastronomi
Et enigt dommerpanel var imponerede over kokkeelevernes præstationer, hvor det var nuancer og de små detaljer, som gjorde udfaldet for de tre vinderhold. Vinderne blev kokkeeleverne Lasse Guldbæk, Jonas Juul Jonasen og Klaus Nielsen fra Food College Aalborg for deres anretning med sprødstegt kulmule, risotto og crudité. Peter Dahl, Country Sales Leader Denmark hos Unilever Food Solutions, er glad for de unge kokkes engagement i projektet: »Bæredygtighed er for mange et abstrakt begreb, og selvom kokke i både den private og offentlige sektor ønsker at arbejde mere ansvarligt, er det svært at få hul på denne process. Som global food service virksomhed har vi en masse viden og erfaring på området. Og via samarbejdet med Food College Aalborg har vi fået bekræftet, at det giver rigtig god mening at dele viden på tværs af industrien og uddannelsessinstitutionerne.«

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen