Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Unge iværksætterspirer vinder National Entreprenørskabsmesse

Node Image Upload samlede_vindere_begejstret_lille

Luftløse cykeldæk, indskøbsapp til synshandicappede og droner der kan optegne huse. Der var fyldt med innovative ideer, da 550 elever fra hele landet var samlet torsdag den 8. februar til National Entreprenørskabsmesse i Odense. Men to hold unge fra Aalborg og København var dog lidt bedre end konkurrenterne, og de vandt de to konkurrencer på dagen.

Salus Nord fra Aalborg Handelsskole vandt konkurrencen Bizz Mart med deres sikkerhedssystem til plejehjem, hvor man via ansigtsgenkendelse kan se om fx demente forlader plejehjemmets område. Via systemet får vagtpersonalet en notifikation, hvis den demente forlader området. Systemet er bygget, så det ikke er overvågning, men blot ansigtsgenkendelsesudstyr, som aktiveres idet nogle går forbi det.

- Det er helt fantastisk at vinde, for vi har arbejdet meget med den her idé, og det er en idé, som betyder rigtig meget for os, for vi vil gerne gøre en forskel i samfundet. Det har været en svær og udfordrende proces, men også rigtig spændende. Vi har knoklet på det her siden i sommers, lød det fra gruppen efter sejren.

Salus Nord vandt 5000 kroner sponsoreret af Odense Kommune og derudover vandt de også en rejse til Kina, hvor de skal deltage som udstillingshold ved JA Asia Pacific Company of the Year Award, som er det asiatiske entreprenørskabs-mesterskab.

Vand med et tvist

Vinderne af konkurrencen Expo blev gruppen Fiber Water fra Niels Brock i København. De har udviklet fiberberiget vand, der skal være med til at sikre, at man får nok fibre. Vandet hverken smager anderledes eller ser anderledes ud, men via vandet kan man få et ekstra tilskud af fibre i dagligdagen.

- Vi havde slet ikke regnet med at vinde, så det er ret stort at nå hertil. Vores uddannelse Niels Brock har lavet en iværksætterlinje, hvor vi går, så vi har haft god tid til at sidde og arbejde med vores idé. Men vi har også arbejdet på det uden for skoletiden. Det hele har været en kæmpe oplevelse, og det viser bare, at når man arbejder hårdt, så kommer man langt, lød det fra gruppen efter sejren.

Fiber Water vandt også 5000 kroner sponsoreret af Odense Kommune og derudover vandt de en rejse til Riga, hvor de skal deltage i den europæiske Trade Fair-konkurrence.

I alt dystede 550 elever fordelt på 142 elevvirksomheder. Alle deltagerne er elever fra ungdomsuddannelser i hele landet, som har arbejdet på deres idé siden sommerferien. Odense-rådmand Jane Jegind åbnede messen og Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel overrakte præmierne til vinderne.

National Entreprenørskabsmesse er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab og er en del af entreprenørskabsforløbet Company Programme.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen