Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Udbuddet af huse rammer laveste niveau i otte år

Node Image Upload skaleret_villa_n0a8720

Vi skal otte år tilbage for at finde en maj måned, hvor der var færre huse til salg i Danmark, end der er lige nu. Alene henover det seneste år er der tale om et fald i udbuddet på 4,3 procent. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Der er lige nu lidt over 35.700 villaer og rækkehuse til salg i Danmark, hvilket er 4,3 procent færre end i maj måned sidste år. Og ser vi tilbage over en længere årrække, er faldet endnu større. En ny opgørelse over udviklingen i udbuddet fra Boligsiden.dk viser, at vi skal otte år tilbage i tiden for at finde et tidspunkt, hvor der var færre huse til salg i en maj måned, end der er lige nu.

”Generelt har udbuddet af huse været faldende siden midten af 2011, men i år har vi ramt nogle ekstremt lave niveauer i årets første måneder. Og selvom vi har set den klassiske lille sæsonstigning henover foråret, ligger vi generelt under de antal boliger til salg, vi har set de sidste mange år,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

To årsager til faldet
Hun peger på to afgørende årsager til det faldende antal huse til salg. Fra det begyndende fald i 2011 og frem mod rentefaldet i 2015 herskede der en tilbageholdenhed blandt både købere og sælgere på boligmarkedet.

”Med finanskrisen i frisk erindring var der en naturlig skepsis og nedsat købelyst på boligmarkedet, hvilket betød, at aktiviteten på markedet generelt droslede ned. Og når færre køber, sætter færre til salg, fordi prisniveauet forbliver lavt, så længe boligerne ikke kan afsættes,” siger Birgit Daetz, og fortsætter:

”Anderledes så det ud, da det med rentefaldet i 2015 blev markant billigere at låne penge til et boligkøb. Man kunne have forventet en stigning i udbuddet, fordi det pludselig gav mere mening økonomisk at sælge, men faktisk så vi et stagnerende udbud henover året. Ikke fordi der ikke kom nye boliger på markedet, men fordi der ganske enkelt blev solgt ekstremt mange boliger.”

Mange nye købere på markedet
Det lave udbud i 2018 skal ses som en forlængelse af den blomstrende købelyst, der har præget markedet de seneste par år.

”Der har foregået en større rotation af huse, idet der er kommet mange nye boliger til salg siden 2015. Og de nye salgsemner lokker også flere købere ud af busken. Det er blandet andet derfor, udbuddet er fortsat sin faldende tendens henover de seneste syv år,” siger Birgit Daetz.

På markedet for fritidsboliger gælder samme tendens, hvor udbuddet ikke er set lavere i en maj måned siden 2010. Fokuserer man på ejerlejligheder tog udbuddet et markant dyk fra sommeren 2011 og frem mod 2013. Siden da har tendensen være faldende, men mindre markant.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen