Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Tørrede fødevarer - til en bæredygtig hverdag

Topbillede

Mange husholdninger bruger tørrede fødevarer i den daglige madlavning, fordi det er nemt og smager godt. Men de færreste forbrugere ved, at tørrede produkter også er naturlige og bedre for miljøet. Faktisk tror mange, at tørrede produkter er unaturlige. Unilever, en af de største forkæmpere for bæredygtig fødevareproduktion, mener, at det er på tide at dræbe nogle af disse myter. Tørrede fødevarer er en af fremtidens løsninger, hvis vi vil have god smag, naturlige ingredienser og bæredygtig produktion.

Forbrugerne ønsker naturlighed
Den generelle forbrugerefterspørgsel på fødevarer uden E-numre og tilsætningsstoffer vokser støt. Og det samme gør ønsket om god smag, enkel tilberedning, og reduktion af madspild og Co2 udledning.

”Disse forbrugerkrav stiller store krav til os producenter om konstant produktudvikling. Vi har hos Unilever og Knorr længe haft fokus på tørrede fødevarer med naturligt fremstillede ingredienser. Og vi arbejder målrettet med produkter, der har omtanke for miljøet og giver mening for forbrugerne som del af en bæredygtig livsstil,” siger Zitta Ipsen, Marketing Manager for Unilever Foods i Danmark.

”Vi vil ikke sætte de tørrede fødevarer i stedet for de friske. Vores mål er give forbrugerne adgang til tørrede produkter med naturlige ingredienser, som fungerer godt sammen med de friske råvarer - og som gør det nemt at leve bæredygtigt i hverdagen.

”Derfor lancerer vi nu en ny produktserie, som udelukkende anvender tørrede ingredienser, som forbrugerne kender fra deres eget køkken – fx æggeblommer, løg og krydderurter.”

”De første produkter i denne serie er en række tørrede Knorr saucer, som ligger meget tæt på smagen i en sauce, som man har lavet helt fra bunden. De naturlige ingredienser i disse produkter har gennemgået en minimal bearbejdning i form af en naturlig tørring af de forskellige urter, grøntsager og andre råvarer. Tørringen betyder også, at det ikke er nødvendigt at tilsætte stabilisatorer og konserveringsmidler til at konservere produkterne. Når vandet ledes ud af ingredienserne, konserverer produkterne sig selv - helt naturligt.”

Naturlighed = bæredygtig produktion
”Der er ingen mystik i at lave mad med tørrede, naturlige ingredienser, for det har man jo gjort i flere tusinde år”, siger Zitta Ipsen. ”Alle vores grøntsager og urter er dyrket på friland under solen og høstet i sæson, når grøntsagerne er allerbedst. Straks derefter bliver de tørret i en process, som bevarer fødevarernes smag og vitaminer. Det betyder, at vi kan tilbyde forbrugerne velsmagende fødevarer, som har længere holdbarhed, er lette at transportere - og som genererer mindre spild og Co2 udledning end ferske råvarer.

I en tid, hvor der er enormt fokus på lokalt producerede fødevarer er det vigtigt at bevare realismen. Danske grøntsager er skønne – når de er i sæson – men udenfor sæsonen er det nu engang nødvendigt at indkøbe grøntsager fra andre lande. Og her er tørring af fx spanske tomater og italienske løg og hvidløg - straks efter høst - en god, naturlig og bæredygtig løsning.     

Passer perfekt til kødfrie retter
De nye produkter fungerer skønt sammen med kød, fjerkræ og fisk – men er også velegnede som del af kødfri måltider.

”Mange forbrugere vil gerne spise kødfrit en eller flere gange om ugen – og vores nye saucer gør det lettere at sammensætte et velsmagende kødfrit måltid,” siger Zitta Ipsen.

Om Unilever og Knorr
Knorr blev stiftet i 1838. Knorrs stifter, Carl Heinrich Knorr, eksperimenterede i de tidlige år med tørring af grøntsager for at bevare deres levetid, smag og næringsværdi og skabte i 1912 den nu verdensberømte bouillonterning. I dag er Knorr en del af Unilever, som i 1990’erne etablerede programmet ’Growing for the future’ og senere ”Unilever Sustainable Living Plan”, som sætter ambitiøse mål for virksomhedens bæredygtige fødevareproduktion fra jord til bord. I 2015 indfriede Unilever et centralt mål om udelukkende at bruge grøntsager fra bæredygtige landbrug.

Læs mere på www.knorr.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen