Berlingske Business
16:57Tyske bilkæmper under nyt angreb
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Tidligere gulvlægger sælger herresmykker for millioner

Node Image Upload marjoe

Finanskrisen havde store konsekvenser for både store og små virksomheder i Danmark og udlandet. Den dengang 46-årige John Dencker er en af de mange, der mærkede konsekvenserne af finanskrisen på egen krop – og erhverv. John Dencker måtte nemlig efter 20 år i gulvbranchen tænke ud af boksen, da finanskrisen medførte en kraftig nedgang i nye ordrer og kunder.

I dag er John og hans kone, Winnie, glade for det skub, krisen viste sig at være. Med webshoppen, Marjoe.dk, som forhandler halskæder, herreringe og armbånd til mænd oplever de to nu mere succes, end de havde turde at håbe på, da de midt i finanskrisen åbnede webshoppen, der i dag omsætter for mere end en million kroner om året.

Fik idéen på en indkøbstur
John Dencker havde aldrig overvejet, at han skulle skifte livet som gulvlægger ud med en tilværelse som webshopejer – og da slet ikke som forhandler af herresmykker. John fik dog ideen til den succesfulde webshop, da han var på indkøbstur i Lidl:

Jeg var i Lidl, hvor jeg så nogle pæne herreure til forholdsvis billige penge. Jeg tænkte, at der måtte kunne bygges en forretning ud af det, og jeg købte derfor nogle af de flotte ure og solgte dem videre på QXL. Jeg opnåede en fortjeneste på 200-300 kroner pr. ur, og jeg fik på denne måde øjnene op for, at der virkelig var et marked for nethandel derude,” fortæller John Dencker.

At John og Winnies webshop skulle handle med smykker er ikke tilfældigt; midt i finanskrisen var det klogt at tænke strategisk, og det gjorde det succesfulde iværksætterpar i høj grad. Smykker er nemme at håndtere, og derudover fylder de ikke meget. Lagerplads og fragtomkostninger blev altså pludselig til en af de mindste udfordringer, og da producenterne af de fine herresmykker var fundet, var John og Winnie klar til at bygge webshoppen op – helt fra bunden – også selvom ingen af de to havde erfaring med drive en webshop eller for den sags skyld en virksomhed. Armbånd til mænd, halskæder og herreringe blev købt ind til webshoppen, og salget kom så småt i gang. Sidenhen er sortimentet udvidet med herreure og forlovelsesringe.

Jeg havde på forhånd ikke rigtig noget kendskab til hverken programmering eller markedsføring på nettet. Som nybegyndere valgte vi en nem løsning; et færdigt webshopsystem, hvor vi blot selv skulle lægge farver ind. Det var altså lige til at gå til. De mere tekniske udfordringer var dog en smule sværere, og vi var derfor nødt til at finde en masse information, inden vi kunne få alt på plads,” siger John Dencker.

En af Danmarks største, men mod på mere
Med flere end 1.800 forskellige smykkedesigns til mænd er Marjoe.dk i dag en af Danmarks største webshops inden for salg af herresmykker. Det har dog ikke kun været en dans på roser at nå dertil, og det ambitiøse par har været nødsaget til at tage en dag af gangen for at lære alle de nødvendige ting omkring blandt andet markedsføring, kundeservice og lagerstyring. Søgemaskineoptimering er blot én af de ting, parret har skulle sætte sig ind i for at opnå succes, og John pointerer da også, at den vigtigste faktor for webshoppens succes er den hårde konkurrence på søgemaskinerne, som parret har formået at imødekomme:

I dag er vi nummer et på vores bedste søgninger på Google, men det har vi ikke altid været. Det har krævet hårdt arbejde! Først var jeg dog nødt til at sætte mig ind i, hvordan man kan gøre en webshop synlig på Google. Vi blev kontaktet af rigtig mange virksomheder, der gerne ville lave søgeoptimering på vores webshop, men det var for omkostningsfuldt i en periode præget af usikkerhed. Derfor gik jeg i boghandlen, hvor jeg købte bogen, ”Bliv nr. 1 på Google” for 149 kroner. Det er et køb, jeg ikke har fortrudt, for bogen gjorde mig fuldstændig opslugt af emnet. Emnet interesserer mig stadig den dag i dag, og jeg har fået sat mig godt og grundigt ind i, hvordan vi kan blive synlige på Google – og det har altså betalt sig, da vi i dag ligger helt i toppen på de vigtigste søgeord,” slutter John Dencker.

Winnie og John er et godt eksempel på, at det bestemt er muligt at starte en virksomhed op i krisetider, og parret har ikke fortrudt, at de midt i finanskrisen tog det store skridt, det var at blive webshopejere. Marjoe er nu repræsenteret i seks forskellige lande; Danmark, Sverige, England, Norge, Holland og Tyskland via egne lokale webdomæner.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen