Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Stor stigning i antallet af husejere der sætter boligen til salg

Node Image Upload _n0a9940_skaleret

På trods af at der i maj blev solgt rekordmange huse, forbliver udbuddet stabilt. Årsagen er, at der henover maj og juni er blevet sat mange nye huse til salg. Helt præcist 18,5 procent flere end i samme periode sidste år, viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Der er lige nu omkring 37.600 huse til salg i Danmark. Og selvom hussalget slog rekord med det bedste salg i årtiet i maj måned, er der alligevel ikke blevet gjort et synligt indhug i det samlede udbud, der forbliver nogenlunde stabilt. Helt præcist er der knap to procent flere huse til salg nu sammenlignet med for en måned siden, viser tal fra Boligsiden.dk. Årsagen til at udbuddet forbliver stabilt er, at flere nye hussælgere strømmer ud på markedet.

Henover maj og juni er der blevet sat 9.675 huse til salg. Sammenlignet med samme periode i 2017 er der tale om en stigning på 18,5 procent. Og netop den stigning er direkte årsag til, at udbuddet ikke dykker.

”Med udbuddet bliver man nødt til at gå bag om tallene, fordi et stabilt niveau kan være udtryk for vidt forskellige ting. Lige nu ser vi, at tallene rent faktisk dækker over en særdeles høj aktivitet på markedet, hvor det rekordhøje salg bliver udlignet af de mange nye huse, der er kommet på markedet,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør og boligøkonom hos Boligsiden.dk.

Største stigninger i Jylland
Dykker man dybere ned i tallene, viser de, at der er store geografiske forskelle i, hvor lysten til at sælge er størst. Salgstal fra maj måned viser, at salget har nået nye højder i samtlige landsdele vest for Storebælt. Og den tendens afspejler sig i udviklingen i udbuddet.

I landsdelen Østjylland er der tale om en stigning på 36 procent i antallet af huse, der er kommet på markedet, når man sammenligner maj og juni i år med samme periode sidste år. I Nordjylland er det tilsvarende tal 33 procent, og i resten af Jylland og på Fyn peger udviklingen i samme retning. Her er der tale om stigninger på mellem 17 og 19 procent.

”Når vi ser en høj aktivitet på det jyske og fynske marked, skyldes det, at priserne stiger samtidig med, at niveauet forbliver interessant for køberne. Der er et klart incitament til at sælge, fordi der er mulighed for at hente en økonomisk gevinst, mens det tilmed er muligt at opgradere til flere kvadratmeter eller en bedre beliggenhed, fordi den lave rente gør det billigt at låne penge til bolig,” siger Birgit Daetz.

Med andre ord er det i områder med store vækstpotentialer, at husejerne kan se mening i at sælge boligen. Og fordelen for boligmarkederne her er, at priserne gør det muligt for førstegangskøbere at købe et hus. Det omvendte er tilfældet i Hovedstaden, hvorfor det aktuelle udbud her er udtryk for noget ganske andet.

”Hovedstaden er det område, hvor udbuddet er steget mest henover det seneste år. I landsdelen København by gælder det hele 40 procent. Det skyldes primært, at priserne har nået et niveau, hvor færre købere kan matche udbudsprisen. Alligevel forsøger husejerne fortsat at sælge, fordi salgspriserne er høje,” siger Birgit Daetz.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen