Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Stor stigning: Danskerne bruger flere penge på boliger

Node Image Upload dsc_0783

Når vi danskere skal investere i et nyt hjem, hiver vi væsentligt flere penge op af lommen, end det var tilfældet for fem år siden. I 1. kvartal 2013 betalte vi i gennemsnit 1,9 millioner kroner for en bolig, mens vi nu betaler 2,4 millioner kroner. Det svarer til en stigning på omkring 27 procent.

Danskerne er blevet mere villige til at skrive under på dyrere købsaftaler end tidligere, når bolighandlen skal lukkes. På fem år er der røget over en halv million kroner mere oveni købesummen i en gennemsnitlig handel, viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Fra 1. kvartal 2013 til samme periode i år er beløbet, danskerne i gennemsnit køber bolig for, steget 26,9 procent. Mens vi for fem år siden lagde 1,9 millioner kroner for et nyt hjem, bliver der nu brugt 2,4 millioner kroner på et boligkøb.

Og om man køber villa, rækkehus, villalejlighed eller ejerlejlighed, og om det er på Sjælland, Fyn, Bornholm eller i Jylland er underordnet – tendensen med stigende købesummer er den samme i hele landet.

Det er blevet billigere at eje en bolig
Selvom der bliver betalt markant mere for en bolig nu end tidligere, er det ikke nødvendigvis blevet dyrere at være boligejer. Det skyldes, at omkostningerne ved at eje en bolig faldt betydeligt fra 2009 til 2016. Det viser tal fra Danmarks Statistik.

Når man skal regne ud, hvad det månedligt koster at eje sit eget hjem, skal man kigge på mere end blot købesummen. Her skal tages højde for renten på boliglånet, skatten af boligens værdi og vedligeholdelse holdt op imod at man kan få en gevinst ved stigende boligpriser.

Det nuancerede billede tegnes yderligere af Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

”Ser vi på lønnen i Danmark, er den ikke steget proportionalt med boligpriserne, så det er ikke en heftig lønudvikling, der har påvirket det øgede boligforbrug. Den udvikling, vi har set i købesummen, skal derimod ses i lyset af, at det er blevet billigere at låne penge grundet den lave rente. Det betyder blandt andet, at det ikke nødvendigvis er blevet dyrere at bo i en ejerbolig, selvom beløbet på prisskiltet er blevet større henover årene,” siger hun.

Største stigning i København
Særligt i landsdelen Københavns By, der tæller kommunerne København, Frederiksberg, Dragør og Tårnby, graver de købelystne dybere i lommerne.

Sammenligner man 1. kvartal 2013 med 1. kvartal 2018 er der sket en stigning i købesummen på 47,8 procent i landsdelen. I kroner og øre betyder det, at en bolig i gennemsnit blev handlet for 2,7 millioner kroner i 2013, mens beløbet lød på 3,9 millioner kroner i år. Boligkøberne i København by betaler nu 1,3 millioner kroner mere for en bolig sammenlignet med beløbet i 2013. Den største stigning ses dermed her.

”Ejerlejligheder udgør fire ud af fem handler i København by, og når vi ser på netop den boligtype, er købsbeløbet steget langt mere end det gennemsnitlige, nemlig 60 procent. Når den stigning er så stor, skyldes det, at kvadratmeterprisen er steget eksplosivt i perioden. Så når bolighandlerne er blevet dyrere, er det ikke et udtryk for, at folk køber større boliger,” siger Birgit Daetz.

Østsjælland følger trop i toppen med en stigning på 36 procent, mens Vest- og Sydsjælland har oplevet den tredjestørste vækst med 30,5 procent. Mindst har udviklingen været i Nordjylland, der har oplevet en fremgang på 15,7 procent.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen