Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Spændende undervisning skal få flere unge til vælge naturvidenskaben

Node Image Upload naturvidenskab

Virksomhederne efterspørger mere arbejdskraft, der er uddannet inden for naturvidenskaben, og her skal mere inspirerende undervisning hjælpe de unge på vej.

Der er stadig for få unge, der vælger en naturvidenskabelig uddannelse, i forhold til den arbejdskraft, som de danske virksomheder efterspørger. Derfor er der behov for mere anvendelsesorienteret undervisning i grundskolerne og på gymnasierne, så de unge bliver mere motiverede til at vælge en naturvidenskabelig uddannelse. Det siger Nanna Seidelin, der er direktør for Naturvidenskabernes Hus, der arbejder for at inspirere flere unge til at vælge en naturvidenskabelig uddannelse.

”De unge skal sættes over for reelle problemstillinger og arbejde mere innovativt og kreativt med at løse aktuelle opgaver,” siger hun.

Det kan for eksempel handle om, hvordan vi med en naturvidenskabelig tilgang får skabt en mere bæredygtig fremtid.

Fremgang for naturvidenskabelige uddannelser
For de naturvidenskabelige uddannelser er udviklingen i forvejen positiv. I mange år har de humanistiske universitetsuddannelser som sprog og historie ellers været mere populære end de naturvidenskabelige og tekniske. Optagelse på ingeniøruddannelserne er næsten fordoblet de sidste otte år og på IT-uddannelser er der i 2017 kommet cirka en tredjedel flere studerende sammenlignet med 2010. Så kurven er knækket. Det skyldes ifølge Nanna Seidelin, at skolerne er blevet bedre til at motivere eleverne, men hun understreger, at man ikke må hvile på laurbærrene.

”Nu gælder det bare om at holde fast i den gode udvikling,” siger hun.

De unge vil gøre en forskel
Ifølge Naturvidenskabernes Hus arbejder rigtig mange danske virksomheder med at udvikle og producere teknologier, som kan være med til at løse aktuelle samfundsproblemer. Og her kan de unge være med til at gøre en reel forskel ved blandt andet at være med til at udvikle ny medicin, arbejde med vindmøller og bæredygtig energi og skaffe kloden rent drikkevand.
Det skal undervisningen gøre opmærksom på, frem for blot at opremse til tider tørre formler og regnestykker.

”Vi ved, at de unge rigtig gerne vil gøre en reel forskel, men de ved bare ikke, at de med naturvidenskaben kan få lov til netop det,” siger Nanna Seidelin.

Det er blandt andet uddannelser som ingeniør og uddannelser som fysik og IT, som der i fremtiden vil blive efterspurgte af virksomhederne.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen