Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Socioøkonomiske referencer: HF løfter bedst

Node Image Upload hf

I 2016 viste den socioøkonomiske reference for gymnasiekarakterer klare resultater: Den 2-årige gymnasiale uddannelse, HF (Højere Forberedelseseksamen), ligger i den bedste ende, når det kommer til løfteevne.

Der er ikke tvivl om, at de danske gymnasieuddannelser tager det seriøst, når der er tale om ord som ”løfteevne” og ”undervisningseffekt”. Og fokus ligger da også mere og mere på løfteevne, end på et konkret karaktersnit. Dog er det svært at skelne disse fra hinanden, da det er begreber, som lægger sig tæt op ad hinanden. Der er ingen tvivl om, at karakterhysteriet stadig ræser blandt de studerende, men fra et pædagogisk synspunkt, er det mindre vigtigt, om en elev får karakteren 10 eller 12. Det drejer sig derimod om gymnasieskolens evne til at løfte en studerende fra for eksempel 4 til 7.

Når undervisningen har effekt
Undervisningseffekt er et flertydigt ord. Det kan helt konkret sige noget om, hvilken effekt undervisningen har på en given elev eller klasse. Samtidig kan undervisningseffekten regnes sammen med et socioøkonomisk perspektiv. Det vil sige, at en undersøgelse ikke alene bygger på, hvor godt en elev klarer sig i dansk eller matematik i forhold til tidligere, men at en undersøgelse medtager den økonomiske og sociale baggrund som en faktor i ligningen. Det betyder at resultatet af undersøgelserne bliver nuanceret. Man kan desuden, ved at sammenstille den socioøkonomiske baggrund med undervisningseffekten, udregne, hvordan de studerende vil klare sig.

HF på toppen
Resultaterne, af en undersøgelse af det beregnede karaktergennemsnit og socioøkonomiske referencer, offentliggjort af undervisningsministeriet, viser tydeligt, at den Højere Forberedelseseksamens løfteevne ligger i toppen. På 8 procent af HF-institutionerne har de studerendes karaktergennemsnit oversteget den socioøkonomiske reference. Det sammen gør sig gældende på 10 procent af STX-institutionerne (Almen Studentereksamen), men hvor HF-institutionerne, som ligger under den socioøkonomiske reference kun udgør to procent, udgør denne gruppe hele 14 procent af STX-institutionerne. Det betyder, at HF-institutionernes gennemsnitlige løfteevne, på baggrund af de socioøkonomiske referencer, er den bedste af gymnasieskolernes.

Lige børn leger bedst
En af de HF-institutioner, som har en særdeles god løfteevne, er Gentofte HF, som har studerende fra blandt andet Gentofte, Lyngby og københavn. Det kommer da heller ikke bag på rektor Henrik Cornelius. Ifølge Henrik Cornelius, skyldes den store undervisningseffekt ikke alene kompetent undervisning, men også en god portion pædagogik. Han mener blandt andet, at det i lige så høj grad handler om, hvilket rum man skaber for de studerende. For eksempel anstrenger Gentofte HF sig på, at opbygge de studerendes tillid til dem selv, så eleverne tror på, at de kan lære. For nogen er denne selvtillid helt naturlig, men hos andre er det noget, som skal bygges op over tid. ”Vi behandler de studerende forskelligt for, at vi kan behandle dem ens”, siger Henrik Cornelius, og forklarer, at alle studerende er forskellige, og ved at have en lærestab, som kan rumme at forklare noget flere gange, og som kan overskue de studerendes behov, kan man favne de fleste.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen