Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Små og mellemstore virksomheder høster de største fordele ved øget digitalisering

Node Image Upload ivaekst_b2b

Selvom mange nok er tilbøjelig til at tænke det modsatte, så er det de små og mellemstore virksomheder, der kan høste de største fordele ved øget digitalisering. Derfor er det afgørende at der fortsat investeres i at fastholde den nødvendige knowhow i små virksomheder, samtidig med, at der skal investeres i bedre digital infrastruktur udenfor de største byer.

Digitalisering baner vejen for fremtidens små virksomheder

I 2018 er de fleste helt enige om, at øget digitalisering bliver afgørende for at sikre et konkurrencedygtigt erhvervsliv i Danmark. Men på trods af det, så er der stadig lang vej, til at vi er kommet helt i mål. For selvom antallet af e-virksomheder og iværksættere stiger i disse år, så er fordelingen stadig meget skæv. I dag trækkes den digitale udvikling særligt fra de største byer, med København og Aarhus i det absolutte førersæde.

Og det er selvom, at det langt fra behøvede at være sådan. For med digitaliseringen burde der i teorien ikke være nogen hindring for at mindre byer rundt om Danmark kunne udvikle sig til nye vækstlokomotiver og bidrage til at skabe øget vækst og nye arbejdspladser, også uden for København og Aarhus.

I de seneste år har er væksten nemlig taget markant til i de større byer, imens flere områder i provinsen og ikke mindst i Udkantsdanmark stadig døjer med eftervirkningerne efter finanskrisen for mere end 10 år siden.

Knowhow skal også være til stede uden for de største byer

Når forklaringen skal findes på denne udvikling indtil videre, så peger flere eksperter på det faktum, at der i disse år samler sig en særlig knowhow, som gør, at den digitale udvikling ikke er nået lige så langt ud i landet, som man indledningsvis havde håbet.

Ifølge SEO-konsulent Christian Bertelsen, der arbejder for det digitale bureau Obsidian Digital i København, så befinder en rigtig stor del af Danmarks digitale eksperter sig i de større byer, da det er her de store virksomheder befinder sig.

”Det er klart, at hvis man arbejder i et bureau som mange af os gør, så giver det langt hen ad vejen mening at man slår sig ned i de større byer som København og Aarhus, da det er her, at mange af de største virksomheder befinder sig, samt ikke mindst de store uddannelsesinstitutioner, som gør det let at rekruttere arbejdskraft.”

Christian Bertelsen erkender dog vigtigheden af, at der kommer knowhow ud til alle grene af landet, hvis den digitale udvikling skal gavne alle landets virksomheder.

”Langt de fleste virksomheder er små og mellemstore, og derfor er det i sidste ende også dem, der kan høste de største fordele ved at satse på øget digitalisering. Det gælder både hvis man arbejder som eksempelvis flyttemand i Næstved, eller hvis man ønsker at leve af at polere vinduer i Næstved. I begge disse tilfælde er der masser af digitale kunder at komme efter, vel at mærke til en pris og en arbejdsindsats, der ligger langt under hvad mange små og mellemstore virksomheder er vant til.”

Bedre digital infrastruktur og øget uddannelse er den bedste investering for fremtiden

Men hvis det store digitale potentiale uden for de større byer skal indfries, så er der ifølge Christian Bertelsen brug for at der gøres mere for at udvikle den digitale infrastruktur, så alle får adgang til hurtigt superhurtigt internet og derudover, så er der brug for at lokale uddannelsesinstitutioner gør mere for at uddanne og opkvalificere arbejdskraften i lokalområderne. Dette er dog ikke så ligetil, men man skal som Christian Bertelsen siger starte et sted:

”For mange er det nok en stor mundfuld at kaste sig over internettets mange muligheder, hvis man ikke bruger Google til andet end at søge efter information eller produkter. Men blandt andet derfor er det vigtigt at lokale institutioner som uddannelsesinstitutioner, jobcentre, kommuner og virksomheder kan samarbejde om at udbrede en større viden om digitalisering og særligt digital markedsføring.”

 

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen