Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Salget af ejerlejligheder dykker mens hussalget blomstrer

Node Image Upload _n0a8648

Der blæser nye vinde på det danske boligmarked, hvor det samlede boligsalg stagnerer. Anderledes ser det ud, hvis man ser på de enkelte boligtyper. Nye tal fra Boligsiden.dk viser, at salget af ejerlejligheder tager et alvorligt dyk, mens hussalget fortsætter med at vækste.

Det danske boligmarked fortæller lige nu tre vidt forskellige historier. Ser man på det samlede boligsalg, fortæller tallene historien om et stagneret marked, der ser ud til at have fundet det niveau, som vi måske kan forvente bliver det nye normale. Sammenligner vi salget fra januar til april med samme periode sidste år, lyder ændringen på praktisk talt nul procent.

”Det er overraskende, at vi taler status quo, når vi ser på det samlede boligsalg. Især fordi vi lige nu står i en situation, hvor det fortsat er billigt at låne penge til bolig, og beskæftigelsen samtidig er historisk høj,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Dykker vi ned i tallene, ser vi imidlertid en pæn vækst i hussalget, der fortsætter en opadgående kurve. Helt præcist er der tale om en stigning på knap fire procent. Alt imens fortæller salget af ejerlejligheder historien om et marked, der er blevet tøjlet af politiske stramninger og nu kan fremvise et faldende salg på 8,6 procent, når man sammenligner årets første fire måneder i 2017 og 2018.

Opstramninger får kurven til at knække
At vi kun ser en ændring i salget på 45 boliger, når vi sammenligner perioden januar-april i år og sidste år, skyldes markedets udvikling i København, og til dels Aarhus, der er gået i stå på grund af kreditopstramningerne, der blev indført ved årets begyndelse.

”Med de nye regler blev det sværere at optage store boliglån uden selv at have noget på kistebunden, og fordi priserne er så ekstremt høje i hovedstaden, der står for størstedelen af ejerlejlighedssalget, ser vi et helt andet handelsniveau i år. Uden opstramningerne ville både priser og antallet af handler med al sandsynlighed være steget, og så havde det samlede salg fulgt den stigende kurve, vi har set siden rentefaldet i 2015,” siger Birgit Daetz.

De markant forskellige retninger i de to boligtyper er usædvanlig, men ifølge Birgit Daetz er de med til at tegne et billede af et boligmarked, der bevæger sig mod et mere balanceret forhold:

”Der er stadig store dele af landets yder- og landområder, hvor der er et stort vækstpotentiale i huspriserne. Det kan vi se, når vi sammenligner niveauet i forhold til tiden inden finanskrisen. Samtidig har vi et ejerlejlighedsmarked i Hovedstaden, hvor almindelige lønninger ikke længere slår til. Den skævvridning i markedet vil altid være der på grund af forskellen i efterspørgslen, men den igangværende udvikling viser, at det er muligt at regulere, og endda på ganske kort tid.”

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen