Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Opgør med lønmodtagerkulturen: Flere danskere arbejder som freelancere

Node Image Upload freelancer

Har du et arbejde med en fast månedlig løn og kun én arbejdsgiver, er du, som danskerne er flest – og dog. Flere undersøgelser, blandt andet fra Danmarks Statistik, viser nemlig, at mange danskere i disse år giver afkald på det traditionelle lønmodtagerjob til fordel for tilværelsen som freelancer. En udvikling, som ifølge flere eksperter er et opgør med den danske lønmodtagerkultur.

Herre i eget hus
Der er mange grunde til, at livet som freelancer kan virke tiltrækkende for mennesker, der ellers er vant til et 8-16-job. For det første er man som freelancer og selvstændig ”herre i eget hus”, hvorfor man selv kan definere og tilrettelægge sin egen arbejdsdag – både indholdet og tidsrummet. René Søgaard fra Aarhus, som har udviklet et koncept (Become a Networker), hvor det er muligt at arbejde og tjene penge hjemmefra, er en af de mange danskere, som har valgt at være sin egen chef.

»Friheden er det vigtigste for mig. At jeg selv bestemmer, hvornår og hvor meget jeg arbejder, og hvad jeg helt konkret laver den pågældende dag. Derudover er ansvaret ekstremt motiverende. Der er ingen at skyde skylden på, hvis forretningen ikke kører, men omvendt er det 100% min egen fortjeneste, når det går godt,« siger den entreprenante aarhusianer. 

Nemmere at starte egen virksomhed
Tendensen er på ingen måde tilfældig. Nye platforme på nettet såsom fx Worksome, Amino eller udenlandske Upwork har gjort freelanceøkonomien større og mere tilgængelig for flere end nogensinde før – både for freelancere, der leder efter arbejde, men også for virksomheder, som ikke har behovet eller budgettet til at ansætte.

Desuden har en række politiske initiativer gjort det væsentligt nemmere at tage springet som selvstændig, herunder blandt andet den nye selskabsform, IVS, hvor kapitalkravet blot er 1 kr. Et øget fokus på at skabe gode rammebetingelser for danske iværksættere spiller uden tvivl også en rolle.

Hårdt arbejde betaler sig
Selvom flere danskere i disse år stempler ud af lønmodtagerklubben, er det vigtigt at understrege, at freelancerlivet langt fra er for alle og enhver. Der er naturligvis en bagside af medaljen, som er vigtige at have med i sine overvejelser, inden man registrerer sin virksomhed og siger sit faste job op.

Når du arbejder som freelancer, er der ikke noget, som hedder feriepenge og pension – du skal selv sørge for at medregne dette i dine priser. Får du succes, vil du også før eller siden skulle sætte dig ind i moms, bogføring og regnskab. Alternativt skal du betale dig fra det.

At være sin egen chef er hårdt arbejde og kræver en stor risikovillighed. Arbejde falder ikke ned fra himlen, så kan din økonomi ikke klare et par måneder uden løn, og er du ikke villig til at løbe en risiko for at fejle, bør du under alle omstændigheder overveje, om tilværelsen som freelancer er noget for dig.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen