Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Nye tal: Stor ulighed på det danske boligmarked

Node Image Upload villa_skaleret

Det danske boligmarked er stærkt polariseret. En opgørelse over den gennemsnitlige kvadratmeterpris på huse fordelt på postnummer viser, at prisen er over 26 gange så høj, hvis man sammenligner landets dyreste og billigste område.

Det danske boligmarked har været i en rivende udvikling henover de seneste år, hvor priserne i store dele af landet er steget ganske markant. Alene henover det seneste år er huspriserne steget 4,6 procent på landsplan. Nye tal fra Boligsiden.dk viser dog, at uligheden på markedet er stor. Sammenligner man den gennemsnitlige kvadratmeterpris på huse i landets postnumre, viser opgørelsen, at det dyreste område er over 26 gange så dyrt som det billigste.

Landets billigste kvadratmeter kan købes i 4983 Dannemare i Lolland Kommune. Her koster en enkelt kvadratmeter 2.380 kroner, mens prisen i 1000 København K, som er det dyreste område, ligger på 63.229 kroner. I kroner og øre er forskellen således 60.849 kroner.

”Forskellen mellem top og bund er ekstremt stor taget den relativt korte afstand på to timers kørsel i betragtning. Det er klart, at prisforskellen primært handler om værdien af den jord husene er bygget på, og det er ikke overraskende, at hovedstaden slet og ret er det mest attraktive sted at eje en bolig i Danmark, fordi risikoen for værdifald nærmest ikke er til stede,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

To forskellige udviklingskurver
I fem postnumre er kvadratmeterprisen under 3.000 kroner. Til den pris kan du købe et hus på 150 kvadratmeter til 450.000 kroner. Et beløb, der i København K blot giver syv boligkvadratmeter.

”Vi taler jævnligt taler om, at det går rigtig godt på boligmarkedet, fordi vi har set et prisløft i mange af de områder, der led et heftig knæk i forbindelse med finanskrisen. Men der er stadig visse udfordringer. Man kan tale om et marked i flere tempi, hvor priserne i hovedstaden siden finanskrisen er vækstet i et betydeligt højere tempo end i resten af landet, og det giver nogle udviklingskurver, der ikke følges ad,” siger Birgit Daetz.

Der er dog også positive takter, som kan tale for, at prisforskellen mellem de to poler vil blive reduceret over tid. Henover det seneste år har både Region Sjælland og Region Nordjylland oplevet en større procentmæssig vækst på husmarkedet end hovedstaden. Og ude i landet er der mange steder et godt grundlag for prisstigninger, fordi det eksisterende niveau er relativt lavt.

”Omvendt er priserne i og omkring København ekstremt høje, og det påvirker markedet på to måder. Boligkøberne finder billigere alternativer væk fra byen, og en aftagende køberskare tager toppen af prisstigningerne, fordi der vil være færre om buddet,” siger Birgit Daetz.

Kvadratmeterpriser på huse i Danmark fordelt på postnummer:

Bund 10

4983 Dannemare / 2.380 kr. pr. kvm
6280 Højer / 2.824 kr. pr. kvm
9681 Ranum / 2.901 kr. pr. kvm
4952 Stokkemarke / 2.952 kr. pr. kvm
4960 Holeby / 2.977 kr. pr. kvm
4874 Gedser / 3.102 kr. pr. kvm
4970 Rødby / 3.107 kr. pr. kvm
4920 Søllested / 3.138 kr. pr. kvm
9631 Gedsted / 3.163 kr. pr. kvm
4912 Harpelunde / 3.217 kr. pr. kvm

Top 10

1000 København / 63.229 kr. pr. kvm
2100 København Ø / 51.515 kr. pr. krvm
2930 Klampenborg / 51.022 kr. pr. kvm
2000 Frederiksberg / 47.600 kr. pr. kvm
2942 Skodsborg / 47.173 kr. pr. kvm
2920 Charlottenlund / 45.822 kr. pr. kvm
2900 Hellerup / 42.191 kr. pr. kvm
2870 Dyssegård / 37.741 kr. pr. kvm
2300 København S / 36.576 kr. pr. kvm
2820 Gentofte / 36.483 kr. pr. kvm

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284,  e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen