Berlingske Business
17:16
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Nye tal: Sommerhusudbud i overraskende fald

Node Image Upload _n0a0717

2017 har været et bemærkelsesværdigt år for sommerhusmarkedet. Mange salg har fået udbuddet til at falde, og det sker på trods af, at langt færre end tidligere tager deres sommerhus af markedet op til vinteren.

Nye udbudstal fra Boligsiden.dk viser, at antallet af sommerhuse til salg det seneste år er faldet med hele 10 procent i forhold til samme tidspunkt sidste år. Udbuddet er dermed faldet med mere end 1.000 sommerhuse på et år, hvor grænsen for realkreditbelåning er hævet, og hvor sommerhusene derfor er gået som varmt brød.

”Sommerhusmarkedet har ændret sig meget i 2017, hvor både udbud og salg toppede et par måneder tidligere, end det plejer. Det kan vi tilskrive ændringerne på markedet, hvor især de nye belåningsregler, som trådte i kraft i begyndelsen af maj, har ført til, at salget steg hele 24 procent i de første 10 måneder af 2017 i forhold til samme periode sidste år. Det kan nu aflæses meget direkte i udbuddet,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Fald i udbud på trods
Den massive stigning i salget har ikke bare fået udbuddet til at falde. Det påvirker også sælgerne i en sådan grad, at langt færre end tidligere benytter sig af muligheden for at tage sommerhuset af markedet om vinteren, som det ellers har været kutyme de steder, hvor det traditionelt har været sværere at sælge sommerhuse i de kolde måneder.

I november 2012 blev kun godt en tredjedel af de sommerhuse, der blev taget af markedet, solgt. Her fem år senere, i november 2017, er det tal steget til knap 50 procent.

”Før har mange sælgere tænkt, at de ville spare liggetid i vintermånederne, fordi de alligevel ikke troede på, at sommerhuset ville blive solgt. Når færre sælgere sender deres sommerhus i vinterhi, burde udbuddet logisk set stige. Alligevel ser vi et fald. Det stigende salg opvejer altså til fulde ændringen i sælgernes adfærd,” siger Birgit Daetz.

Udbud på huse og lejligheder falder også
Mens udbuddet på sommerhuse altså er faldet med mere end 10 procent, er udbuddet på huse og ejerlejligheder ligeledes faldet med henholdsvis fem og otte procent.

”Det er sæson for fald i udbud, fordi der kommer færre nye emner til salg, da mange typisk venter med at sætte til salg på den anden side af nytår. Når det er sagt, så er udbuddet lavt for sæsonen, og det skyldes for begge boligtyper, at der også her har været et øget salg,” siger Birgit Daetz.

Gå til Boligsiden.dk for at se oversigt over sommerhusudbuddet og ændringerne i forhold til for en måned og et år siden.

Udbudsstatistik hver måned
Boligsiden.dk producerer i starten af hver måned, året rundt, aktuelle statistikker på udbuddet af boliger i hele Danmark. Opgørelsen af det aktuelle udbud er delt op i landets regioner og i kategorierne villa/rækkehuse, ejerlejligheder og fritidshuse. Har du brug for yderligere informationer, f.eks. tal på konkrete kommuner, er du altid velkommen til at kontakte os.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen