Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Ny opgørelse: Hussælgere tjener mindre ved at skrue prisen op

Node Image Upload _n0a3008_skaleret

Er prisen på din bolig for høj, når du skal sælge, kan det ende med at blive en dyr affære at komme af med den. Bliver dit hus sat ned blot to gange i salgsprocessen, kan håndslaget på dit hus blive markant lavere, end på de huse der er prissat korrekt. Det viser en ny udregning fra Boligsiden.dk.

Når du skal sælge dit hus, er det oplagt at forsøge at sælge så dyrt som muligt for at maksimere din fortjeneste. Derfor lyder det umiddelbart fornuftigt at skrue prisen i vejret. En ny udregning fra Boligsiden.dk viser dog, at det langt fra er tilfældet.

Er du og din ejendomsmægler for optimistiske i vurderingen, kan I risikere at blive tvunget til at regulere prisen undervejs i salgsprocessen. Udregningen viser, at huse der ikke bliver sat ned i pris, i gennemsnit bliver handlet op til 10 procent højere i forhold til dem, der er reguleret blot én gang. Og bliver prisen sat ned to gange, er der tale om en forskel på op til 23 procent alt afhængig af, hvor i landet huset er til salg.

”Det er meget enkelt. Sætter du prisen for højt, bliver du tvunget til at sætte prisen ned. Og det signalerer, at du er til at handle med, hvilket giver køberen en mulighed for at presse prisen yderligere. Derfor er det vigtigt, at du finder en ejendomsmægler, der har kendskab til lokalområdet, da beliggenheden spiller den største rolle for prissætningen, og ikke mindst at du lytter til hans vurdering. Også selvom det kan gøre ondt at sælge for mindre, end du havde regnet med,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Lange salgstider giver lavere priser
Prisen er det stærkeste konkurrenceparameter, og er udbudsprisen på dit hus højere end på nabohuset, der i stand og størrelse minder om dit, havner du helt naturligt bagerst i køberkøen. Og det lægger blot dage til liggetiden, hvilket gør dit hus mindre attraktivt på sigt – også selvom du får reguleret prisen til et niveau, der er konkurrencedygtigt.

”Tallene viser, at huse der bliver sat ned i salgsprocessen, er længere tid til salg end dem, der ikke bliver prisreguleret. I Sydjylland er salgstiden i gennemsnit et halvt år længere, hvis boligen er sat ned blot en enkelt gang, og et helt år længere hvis den er sat ned to gange,” siger Birgit Daetz, og fortsætter:

”Priser og salgstider hænger uløseligt sammen, og det kan være svært at navigere i som sælger. For du skal på den ene side have is i maven og ikke sælge for enhver pris, og på den anden side vil du gerne sælge relativt hurtigt. Og lige præcis dét er nemmere, hvis prisen er rigtig.”

Den gennemsnitlige salgstid for huse solgt i Danmark er 77 dage, hvis udbudsprisen ikke er nedsat, og den er 223 og 327 dage, hvis den er nedsat henholdsvis én og to gange.

København bryder tendensen
Overordnet er tendensen den samme i hele landet: Salgspriserne er lavere, jo flere gange udbudsprisen bliver sat ned.  Tendensen er dog mindre markant i Københavnsområdet. Her er der minimale forskelle på priserne, uanset om de er reguleret eller ej.

”I København og området omkring hovedstaden er udbuddet af huse langt mindre end efterspørgslen, og derfor er der rift om de huse, der bliver sat til salg. Det betyder, at køberne ikke lader sig skræmme i nær så høj grad af lange liggetider. Markedet er med andre ord helt anderledes her end i resten af landet, hvor der er meget mere at vælge imellem,” siger Birgit Daetz.

Mens Københavnsområdet og Nordsjælland har meget små forskelle i priserne for huse, der er nedsat og ikke nedsat, så er landsdelen Sydjylland i den helt anden ende af skalaen. Her er salgsprisen 10 procent lavere, hvis huset er sat ned én gang, og det er hele 23 procent lavere, hvis det er sat ned to gange.

Se artiklen på Boligsiden.dk, hvor du kan se flere tal og finde ud af, hvad der ligger til grund for undersøgelsen.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen