Berlingske Business
17:53Tak for i dag
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Ny direktør i Hostnordic

Node Image Upload morten_klank960x545

1. juni var skiftedag i den Aarhusbaserede IT-virksomhed Hostnordic. Den hidtidige direktør Christian Winther takkede af og ny mand på chefposten er 42-årige Morten Klank. Læs mere her om Mortens visioner for Hostnordic.

Hostnordics nye direktør er en gammel kending i den danske hosting branche. Frem til 2010 styrede han hostingfirmaet Fuzion. Et firma som Morten selv stiftede. I 2010 valgte han dog at sælge Fuzion til Nianet for et større 2-cifret millionbeløb, og i de efterfølgende 2 år arbejdede han hos Nianet med procesoptimering og produktudvikling.

Morten Klank har iværksætteri i blodet
I 2012 kastede Morten sig så igen over et start-up projekt. Det hed RushFiles. Med tiden endte han som CEO. En stilling han bestred indtil foråret 2016, hvor han trådte ud og solgte sine aktiviteter i selskabet.

Herefter havde han planer om at tage en lang pause, ”men så kom Itelligence, og spurgte om ikke jeg ville hjælpe dem med at strømline nogle ting i deres infrastruktur og hosting forretning”, fortæller Morten Klank over Skype, hvor vi fangede ham til en snak om ham selv og hans visioner for Hostnordic.

Første punkt på arbejdsprogrammet i Hostnordic
”Første opgave”, fortæller Morten, ”bliver at se på, hvad vi har. ” Han fortsætter: ”og så er der ingen tvivl om, at hosting markedet, managed service markedet, co-location og alle de ting er meget hårdt udfordret af cloud – Amazon, Google, Microsoft osv. – og der er en væsentlig strategisk overvejelse i, hvor vi skal være i dét marked.”

Morten har allerede indledt drøftelser med ejerkredsen og bestyrelsen, og der skal desuden snakkes meget mere om, hvor organisationen er i dag, og hvor omstillingsparat virksomheden er, da konkurrencen i hostingmarkedet uden tvivl bliver endnu hårdere.

Siden han solgte Fuzion i 2010, er der ingen tvivl om at hostingbranchen har udviklet sig. Og det vækster stadig. Hvad der især har flyttet sig er fokus. ”Det er flyttet fra at fokusere på hardware og teknik til at fokusere på værdiskabelse, udbytte og applikationer. Hvor man i 2010 snakkede med kunderne om, at den her server skal være så stor og have så kraftig en CPU og så meget RAM, drejer snakken i dag sig om, at den her applikation skal køre, og så mange brugere skal være på. Og så må vi som service provider bare fikse det.

En trusted advisor hjælper kunderne med den rette løsning
”Kunderne står i en situation, hvor de pt. har svært ved at gennemskue markedet, og det betyder, at de har brug for en trusted advisor, som tager dem i hånden og har styr på it sikkerhed, persondataforordning, og alle de ting der følger med. En advisor, som samtidig kan levere en produktpalette, der får kundens forretning til at fungere, og det kan færre og færre virksomheder tilbyde”, fastslår Morten, som tydeligvis overvejer at lægge billet ind på denne ”trusted advisor” rolle ved kunderne. Han ser Hostnordic som samarbejdspartner og facilitator til hybridløsninger til traditionelle virksomheder som fx advokatkontorer o.lign. Virksomheder, der ikke har størrelsen til at have en it-stab så stor, at de selv kan varetage denne type opgaver.

Morten har stor erfaring med at arbejde med forretningskritiske data. ”Dem er der mange virksomheder, som ikke ønsker at lægge i clouden”, fortæller Morten og han fortsætter: ”Forretningskritiske data vil kunderne måske gerne have liggende i et lokalt datacenter i Danmark, men de har også mange andre services, hvor det er komplet ligegyldigt. Det er vigtigt, at kunderne kan vælge den fleksible løsning, så valget ikke er enten cloud eller lokal løsning, men derimod både cloud og lokal løsning. Her tror jeg, at virksomheder som Hostnordic har en stor berettigelse i at facilitere den service for de traditionelle virksomheder.”

Kundernes data er sikre hos Hostnordic
I lyset af det nylige ransomwareangreb, kaldet WannaCry, fik vi Morten til at sætte ord på, hvor Hostnordic skal findes i dén henseende: ”Hostnordic skal ikke være sikkerhedsspecialister, men vi skal sikre en fornuftig tilgang til virksomheders data, forstået på den måde, at når vi leverer løsninger, så skal vi selvfølgelig i videst muligt omfang have sikret kunderne efter alle kunstens regler.”

Morten kender ikke personligt til virksomheder, der har været ramt af WannaCry, og det tilskriver han ” et vist niveau af fornuftige sikkerhedsforanstaltninger, intrusion prevention og opdaterede systemer” og så dét, at brugerne er fornuftige i brugen af systemerne.

Skulle uheldet dog være ude, så kan Hostnordics kunder være sikre på: ”at vi har en funktionel backup af kundens data, og at der køres filversioneringer på systemerne. Der er intet problem i at genskabe data. Enten i form af filversionering på sine filsystemer og filserver, hvad enten de er on premise eller cloudbaserede.”

Hostnordic i fremtiden
Når snakken falder på fremtidens Hostnordic, er det tydeligt, at Morten Klank vil fokusere forretningen. Han kommer fra startup verdenen, hvor han bl.a. gjorde Fuzion til Gazellevirksomhed 5 år i træk, og har et meget klart billede af, hvem Hostnordic skal være: ”Det kan sagtens betyde, at der er produkter i vores produktpalette, som vi skal pille ud for at lave en klarere identitet af, hvem Hostnordic er” for som han siger: ”min tese er, at hvis du forsøger at fokusere på alt, så fokuserer du ingen steder”, og igen bringer han målet om, at Hostnordic bliver virksomheders foretrukne, når det kommer til en trusted advisor på banen. ”Hostnordic skal guide kunderne til den rette løsning i forhold til valg af it services”, afslutter Morten Klank.

Vil du vide mere om Hostnordic, så klik her

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen