Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Mikrolegater til studerende har stor effekt

Node Image Upload _dsf2315_rs

Hvis vi ønsker flere iværksættere i Danmark, så er det en god idé at investere i studerende, der ønsker at starte egen virksomhed. For en lille økonomisk støtte i opstartsfasen har store positive effekter på netop denne gruppe af unge iværksættere. Det viser en ny analyse af mikrolegat-ordningen fra Fonden for Entreprenørskab.

Det kan være en rigtig god forretning for samfundet at give en lille økonomisk hjælp til unge iværksættere. Hvis man giver studerende et legat i opstartsfasen af deres virksomhed, er der større chance for, at virksomheden overlever, og samtidig skaber de unge iværksættere hurtigere nye arbejdspladser.

Siden 2011 har Fonden for Entreprenørskab støttet studerende med iværksætterambitioner ved at uddele mikrolegater som en tidlig finansiel støtte. Legaterne er på op til 50.000 kroner, og de har stor effekt for de studerende: Der er større chance for, at deres virksomhed overlever, de får større teams, og de skaber nye arbejdspladser. Det viser en ny analyse, der er lavet blandt 219 af de startups, som siden 2014 har ansøgt om et mikrolegat fra Fonden for Entreprenørskab.

Iværksætterne kan tiltrække vækstkapital
Som studerende med en nystartet virksomhed kan det være svært at overbevise investorer om, at man har en god og holdbar forretningsidé. Med et mikrolegat i ryggen bliver det dog lettere for de studerende at tiltrække vækstkapital, viser analysen.

- Det var en kæmpe anerkendelse, at erfarne folk syntes godt om vores ide, hvilket gav masser af fokus. Mikrolegatet var vores første succes, hvor vi følte, vi havde fat i en idé med potentiale. Med legatet kunne vi opnå proof-of-concept, og så blev det muligt at fremvise et fungerende og testet produkt for KMD Venture A/S, der investerede ca. 500.000 kr. kort efter vi var færdige med studiet, siger Tommy Otzen, stifter af Kubo, som er en lille robot samt et lege- og læringsredskab, der gør det muligt at lære at kode.

Større teams, højere overlevelsesrate og lønnede jobs
Analysen viser, at studerendes ideer og startups i større udstrækning realiseres og overlever efter et år, hvis de modtager en mindre økonomisk støtte i deres opstart og omvendt i mindre grad, hvis de ikke modtager økonomisk hjælp. Samtidig får legatmodtagerne hurtigere større teams og flere lønnede ansatte end de, som ikke har fået et mikrolegat.

Den økonomiske støtte til de 54 startups i undersøgelsen udgør ca. 1,95 mio. kr., og hvis man regner den samfundsøkonomiske investering om til antal skabte arbejdspladser, så viser analysen, at der på blot 12-24 måneder er skabt 32 fuldtidsstillinger per mio. kr. investeret, og medregner man alle lønnede stillinger er det 50 lønnede stillinger per mio. kr. investeret.

- Vi kan se, at mikrolegaterne har en katalyserende effekt på de nystartede virksomheder. De vokser simpelthen hurtigere, og de tiltrækker hurtigere investeringer fra private og offentlige investorer. Det interessante er, at det er ganske små beløb på op til 50.000 kr., som gør forskellen for de unge startups. Derfor er det også vigtigt at sikre finansiering til mikrolegat-ordningen fremadrettet, siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Læs mere om effekterne af mikrolegater i den nye rapport - find den her.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen