Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Micro-Influencer marketing – Markedsføringens nye sort

Node Image Upload hand-3203070_640

Du har garanteret allerede hørt om influencer-marketing, men det sidste nye inden for markedsføring er såkaldt micro-influencer-marketing. Læs her, hvad begrebet indebærer og hvad det egentlig kan.

Influencer-marketing startede for alvor i 2016 og har siden da været en effektiv måde, hvorved man kan få markedsført sine produkter. Alligevel er der kommet en ny spiller på markedet. En gren indenfor influencer-marketing viser sig at være langt mere effektiv, og denne spiller kaldes for micro-influencer-marketing.

Hvad er Micro-Influencer-Marketing?
Micro-influencer-marketing er i bund og grund det samme, som den klassiske influencer-marketing blot på et mindre niveau. Ved micro-influencer marketing arbejder virksomheder med en influencer, som ikke har et svimlende højt antal af følgere på sociale medier såsom Instagram og Snapchat. Her bliver der ligeledes inkorporeret virksomhedsprodukter på en naturlig og brugervenlig måde, sådan at der bliver skabt kendskab til virksomheden og til sidst forhåbentlig ender med en konvertering.

En micro-influencer er en person, som regelmæssigt lægger content ud på deres sociale kanaler. Dog er der ikke tale om en klassisk influencer med flere millioner følgere, men et mere moderat antal af følgere. Her er der ”kun” tale om omkring 10.000 følgere. Dog er disse følgere mere engageret og følger aktivt med på de sociale medier.

Hvorfor vælge en målgruppe med færre personer?
Det kan virke ulogisk, at man vælger at markedsføre sine produkter på en kanal, hvor der ikke er et højt antal af følgere sammenlignet med en stor målgruppe på flere millioner. Dog er der flere grunde til at micro-influencers er værd at foretrække. En undersøgelse som Markerly har udarbejdet viser, at det mest optimale antal af følgere, som en influencer skal have er mellem 10- og 100tusinde, som inddækker begrebet micro-influencer. Desuden viser undersøgelsen, at like-raten (synes godt om) er procentvis størst ved profiler, hvor der er omkring 1000 følgere, og et like kan være mange penge værd. Når man som virksomhed skal ud at finde en influencer, som skal markedsføre sine produkter, får man mest ud af at vælge en person, hvor interaktionen er højest, rent procentvis, med det mindst mulige antal af følgere. Dog er det værd at nævne, at det ikke blot er likes, som er meget værd. Kommentarer er også en glimrende måde, hvorved man kan fange et bredere publikum. Samme undersøgelse viser nemlig, at en bruger med under 1000 følgere i gennemsnit har omkring 13 gange så mange kommentarer.

En win-win
Det er både gavnligt for micro-influenceren og for virksomheden. Det skyldes, at micro-influencer selvfølgelig får mere ud af, at de bliver valgt fremfor en influencer med et højere antal af følgere. For virksomheden er der en klar økonomisk fordel, da micro-influencers forlanger et langt mindre beløb end en influencer med flere millioner følgere. Desuden er det også mere autentisk, at en person med et lavere antal følgere promoverer et produkt. Micro-influencers har oprigtigt content på deres sociale medier, og der bliver hyppigt lagt billeder op fra hverdagen. Når content og promoveringen virker mere ægte, så bliver der også solgt mere af virksomhedens produkter, da følgerne kan relatere til produktet. Det kan både være virksomheder, som har visuelflotte produkter såsom interiør, men også produkter som proteinpulver, som ikke direkte bliver vist, men bliver visuel formidlet ved for eksempel et træningsbillede.

Det er gørelsen og ikke størrelsen
Et socialt medie som Instagram har flere hundrede millioner bruger, og er en oplagt kanal at markedsføre sine produkter. Her kan man nemt ramme en målgruppe gennem influencers. Der er ikke mange danske Instagrambrugere, som har en følgerskare på flere millioner eller blot på halvdelen. Desuden er det også en forkert antagelse, at man blot skal vælge den person, som har det største antal af følgere. Når man skal finde en influencer, som man som virksomhed skal markedsføre sine produkter igennem, skal man være opmærksom på flere ting. Man skal vælge en influencer efter personlighed og hvor godt deres formidling af deres indhold er. Desuden er det vigtigt, at disse matcher med den givne virksomheds visioner, værdier og ikke mindst brand.

Content er en vigtig faktor
Når man snakker om markedsføring, så har der været en massiv vækst på betalt reklame på de sociale medier. Dog er det vigtigt, at reklamen fokuserer på godt indhold, da de sociale medier har algoritmer, som vægter godt kvalitetsindhold højt, da de ikke ønsker at vise støj i brugerens feed.

Dog er det ikke kun de sociale medier, hvor godt indhold bliver en klar fordel. Digitaliseringen bliver konstant større, og hver virksomhed ønsker at blive set online. For når man bliver set, så øges salget. En effektiv måde hvorpå ens virksomhed kan blive set på internettet er ved søgeoptimering. Søgeoptimering går kort ud på, at man med relevante søgeord rangerer højt på søgemaskiner. Jo højere oppe man er placeret på søgemaskiner, jo flere potentielle kunder klikker ind på virksomhedens hjemmeside, hvilket øger chancen for salg.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen