Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Markant flere sætter boligen til salg

Node Image Upload skaleret_n0a8468

Optimismen blomstrer fortsat på boligmarkedet, og flere får troen på, at de sagtens kan sælge deres hus eller lejlighed. Derfor sætter flere nu deres bolig til salg. Fremgangen er den største, siden vi senest oplevede et fald i renten for tre år siden, viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Ejere af villaer, rækkehuse, ejerlejligheder og fritidsboliger har én ting til fælles:

Markant flere har valgt at kontakte en ejendomsmægler med henblik på at få et ”til salg-skilt” i vinduet. Faktisk er der sat hele 26.569 boliger til salg i årets første kvartal. Det svarer til en stigning på 26,8 procent i forhold til første kvartal 2013, viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Sidst vi oplevede så megen fremgang, var i 2015, da den lave rente meldte sin ankomst. Flere faktorer får boligejere til at sætte villaen, rækkehuset, ejerlejligheden eller sommerhuset til salg. Alene det seneste år er antallet af nye boliger, som er kommet til salg, steget 6,9 procent.

”Den generelle optimisme på boligmarkedet kombineret med den lave rente er de primære årsager, som får boligejere til at blive boligsælgere,” forklarer Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Region Sjælland og Syddanmark skiller sig ud

Samlet er stigningen i antallet af nye boligsælgere størst i Region Sjælland. De seneste fem år er antallet steget 39,7 procent mod et landsgennemsnit på 26,8 procent.

”Stigningen i antal boliger sat til salg ses i sammenhæng med, at det er blevet lettere for boligejerne at sælge deres bolig i Region Sjælland. Mange købere har nemlig fået øjnene op for, at de får mere for pengene ved at søge uden for Hovedstaden,” siger Birgit Daetz og fortsætter:

”Med den nye hurtigbane kan man snart komme ind til København på under en halv time, og det gør mange af byerne i Vestsjælland attraktive,” siger hun.

Ser man derimod isoleret på de seneste fem års stigning i antal fritidshuse sat til salg i årets første kvartal, indtager Region Syddanmark førerpositionen med en fremgang på 36,6 procent mod et landsgennemsnit på 29,7 procent.

Ejerlejligheder i Midtjylland stikker af

Retter vi fokus mod etageejendomme, er antallet af lejligheder, som er blevet sat til salg i første kvartal af 2018, steget eksplosivt i Region Midtjylland. 20,7 procent det seneste år for at være helt præcis.

”Det øgede antal lejligheder, som sættes til salg, skyldes især aktiviteten omkring Aarhus, som er en særlig attraktiv kommune at bosætte sig i for et bredt segment. Det gælder både studerende, unge par, familier og pensionister, der har solgt parcelhuset for at komme tættere på byen,” siger Birgit Daetz.

Øvrige nøgletal:

  • Antallet af nyoprettede sager er steget for samtlige boligtyper. Særligt udmærker fritidsboliger sig ved at opleve en fremgang fra første kvartal 2017 til samme periode i 2018 på 19,5 procent for hele landet. Stigning er størst i Region Sjælland, der stormer frem med 22,7 procent.
  • Omvendt er antallet af ejerlejligheder, som er sat til salg i første kvartal af 2018, faldet 8,1 procent i Region Sjælland det seneste år, mens hele landet oplever en fremgang på 6 procent. Ser man på villaer og rækkehuse, er Region Sjælland dog den region, som har oplevet den største stigning det seneste år. Her lyder stigningen på 10,1 procent.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284,  e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen