Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Markant dyk: Laveste udbud af sommerhuse i seks år

Node Image Upload _dsc4201

Det samlede antal af sommerhuse til salg i Danmark ligger otte procent under niveauet på samme tidspunkt sidste år. Udbuddet i en marts måned har dermed ikke været lavere i seks år, viser nye udbudstal fra Boligsiden.dk.

Kalenderen melder om forår, og det betyder en øget aktivitet på markedet for sommerhussalg. Det ses blandt andet ved, at flere danskere har sat sommerhuset til salg henover den seneste måned. Helt præcist er udbuddet siden primo februar steget 2,5 procent, men sammenligner man det aktuelle udbud med antallet af sommerhuse til salg på samme tidspunkt sidste år, er der tale om et mærkbart fald på otte procent. Det viser nye tal fra Boligsiden.dk.

Lige nu er der omkring 10.140 sommerhuse på markedet, og kaster man et blik på udbudstal fra indeværende årti, viser tallene, at antallet af salgsemner ikke har været lavere i en marts måned siden 2011. Årsagen til det lave niveau skal primært findes i et exceptionelt godt salg i 2017.

”Et fald i udbuddet kan tolkes på flere måder. Det kan være et tegn på, at færre vælger at forsøge at sælge, fordi markedet er på lavt blus, men i det her tilfælde skyldes det nærmere det modsatte. Årsagen er, at der ganske enkelt blev gjort et stort indhug i udbudsmassen henover sidste år, hvor en ændring i lånereglerne for sommerhuskøb gjorde det betragteligt billigere at købe sommerhus,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk, og fortsætter:

”Den stigning i udbuddet, vi har set henover den seneste måned, giver et fingerpeg om, at optimismen blandt sælgerne er intakt, og det vil vi uden tvivl kunne aflæse i salgstallene i den kommende sæson på sommerhusmarkedet. Kombineret med det årlige fald, er der stærke indikationer på, at det imponerende salg, vi så sidste år, fortsætter.”

En landsdækkende tendens
Det faldende udbud er en landsdækkende tendens, idet antallet af sommerhuse til salg nu er lavere i samtlige regioner. Helt præcist er der tale om regionale ændringer på mellem 5,7 og 12 procent.

I Region Midtjylland er det særligt værd at bemærke udviklingen i Syddjurs Kommune, hvor udbuddet er faldet 19 procent henover det seneste år samtidig med, at salget er steget 40 procent, når man sammenligner antallet af handler i 2016 og 2017. Lignende udvikling ses i kommuner som Ringkøbing-Skjern, Gribskov, Aalborg, Vesthimmerland, Guldborgsund, Odsherred, Varde og Tønder.

”Det betyder, at der ikke kun er blevet solgt en masse sommerhuse fra det eksisterende udbud, men at der også er trådt en masse nye sælgere ind på markedet, fordi både salgstiden og priserne nu er på et så gunstigt niveau, at det kan betale sig at sælge,” siger Birgit Daetz.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Hvem er Boligsiden.dk?
På Boligsiden.dk gør vi det nemt for boligkøbere at finde den bolig, de er på jagt efter. Selskabets aktionærer er ejendomsmæglere, ejendomsmæglerkæder og Dansk Ejendomsmæglerforening. Boligsidens Markedsindeks viser aktuelle nøgletal om boligmarkedet, og statistikkerne er baseret på indberetninger fra samtlige af ejendomsmæglernes boligsalg. Boligsiden.dk udgiver løbende artikler om boligmarkedet på bolignyheder.boligsiden.dk og udsender hver måned en række faste pressemeddelelser med udgangspunkt i udviklingen i handelsaktiviteten, salgspriser, salgstid, nedslag og boligudbud.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen