Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Internationale virksomheder presser ledigheden ned

Node Image Upload 620x350

Der bliver længere mellem de ledige kontorlokaler. Ledigheden på markedet for kontorejendomme er nu helt nede på 7,4 %, hvilket er det laveste niveau siden januar 2010. Dette skal blandt andet ses i lyset af, at Danmark tiltrækker flere internationale virksomheder.

De positive takter på markedet fortsætter og senest har de kastet lys over markedet for kontorejendomme, som er inde i en særdeles positiv udvikling med rekord få kontorer der står tomme. Ledighedstallene er generelt lave, med kun få afvigelser i dele af landet.

Det seneste år er andelen af tomme kontorlokaler faldet med over 250.000 kvm på landsplan, trods en stadigt stigende bygningsbestand. Her står udviklingen i København by og omegn for en stor del af det samlede fald i ledigheden. I hovedstaden har man over det seneste år oplevet et fald i ledigheden på mere end 2 % af regionens bygningsbestand, hvilket vil sige, at kun 6,1% af Københavns kontorlokaler nu står ledige.

Udviklingen er ikke overraskende mener partner og Senior Client Director hos EDC Erhverv Poul Erik Bech, Helle Nielsen Ziersen, som oplever samme positive interesse for de københavnske kontorlokaler.

”Trods dårlige parkeringsforhold, vælger flere virksomheder stadig at blive i København. Vi oplever i øjeblikket en stor efterspørgsel på kontorlejemål i hovedstaden. Typisk står der flere interesserede lejere til et lejemål, og det betyder, at udlejer har bedre vilkår for få opfyldt sine krav til lejekontrakten. De seneste år har vi stået for udlejningen af Telia Parkens 36.000 kvm kontorlokaler, men også her må vi snart melde udsolgt. I øjeblikket har vi 5 ledige lejemål tilbage, hvoraf der er forhandlinger i gang på 3 af dem,” fortæller hun.

Denne udvikling skyldes blandt andet, at flere udenlandske virksomheder vælger at bosætte sig i hovedstaden. Danmark er i flere målinger blevet kåret som et af verdens bedste steder at drive virksomhed, blandt andet kunne EuCham for nyligt kåre Danmark som det bedste europæiske land at drive virksomhed i. Dette er også en tendens, man mærker hos EDC Erhverv Poul Erik Bech.

”Den lave ledighed på kontorer i København er også et udtryk for, at udenlandske virksomheder anerkender vores gode erhvervsklima. For eksempel kan nævnes at vi er verdens mindst korrupte land, vi har gode innovationsmiljøer og et fleksibelt arbejdsmarked – Danmark er trygt og godt,” siger Helle Nielsen Ziersen.

Hun fortæller, at knapt hver tredje udenlandsk-ejede virksomhed i Danmark har hovedadresse i København, trods mange af de store internationale virksomheder som Apple og Facebook har valgt at placere sig andetsteds i landet. Der er dog især en grund til at netop København er meget attraktiv – der er nem adgang til resten af Norden.

”København ligger meget attraktivt med en international lufthavn med mange ruter til resten af Norden, og med en hurtig metroforbindelse ind til midtbyen. Det er et konkurrenceparameter, som tiltrækker virksomheder. Et eksempel er Elgiganten, hvor vi bistod med at finde den rette placering for deres skandinaviske kundecenter i København. Det var netop lufthavnen og det unge, Københavnske arbejdsmarked, der afgjorde beliggenheden. Og der er flere udenlandske virksomheder, der følger samme vej,” slutter Helle Nielsen Ziersen.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen