Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Innovationsboom i dansk byggeri. Rekordmange nominerede til Byggeriets Klimapriser

Node Image Upload byggeriets_klimapriser

I år har der været rekordmange indstillinger til Byggeriets Klima-, Energi- og Miljøpris, der uddeles i forbindelse med Skandinaviens vigtigste fagmesse for byggevarer, BYGGERI’18, den 13.–16. marts i Fredericia. Nu har nomineringskomitéen udpeget 20 virksomheder med i alt 23 forskellige strategier, løsninger og produkter, der skal dyste om de tre priser.

Engangsmaske med indbygget frisk luft, en ny generation af glasuld, automatiseret styring af indeklimaet og træbeskyttelse uden giftstoffer. Mængden af innovation og feltet af ansøgere til Byggeriets Klimapriser favner i år vidt og bredt, og niveauet er højere end nogensinde før.

”Vi oplever et sandt innovationsboom inden for grønne og bæredygtige byggevarer, klimaløsninger og miljøstrategier. I år har vi modtaget 30 pct. flere indstillinger til Byggeriets Klimapriser, og vi har aldrig set så mange nytænkende teknologier, idéer og løsninger – alle til gavn for miljø og klima,” siger Palle Thomsen, adm. direktør hos Brancheforeningen Danske Byggecentre, der i forbindelse med BYGGERI’18 uddeler Byggeriets tre klimapriser.

Gennembrud for cirkulær økonomi
I alt 20 virksomheder er af nomineringskomitéen, der består af repræsentanter fra samtlige af byggeriets parter, blevet udvalgt til at dyste om de tre priser. De i alt 23 produkter, løsninger og strategier er vidt forskellige, men ét træk er dog ifølge Palle Thomsen gennemgående hos året prisindstillede virksomheder.

”De seneste år er der blevet talt meget om cirkulær økonomi – nu oplever vi gennembruddet. Genanvendelse og ressourceminimering vinder stadigt større indpas, og danske virksomheder er blevet bedre til at tænke klima, energi og miljø ind i deres produkter og arbejde. Dokumenterede bæredygtige materialer og grønne løsninger er kommet højt op på dagsordenen, og det kommer til udtryk hos de nominerede virksomheder,” siger Palle Thomsen.

Prisuddelingen af Byggeriets Klimapris, Energipris og Miljøpris finder sted på BYGGERI’18 i MESSE C i Fredericia den 13. – 16. marts, hvor 300 udstillere præsenterer de nyeste produkter og løsninger inden for byggeri med fokus på grøn teknologi og bæredygtige byggematerialer.

Byggeriets Klimapriser er stiftet af Brancheforeningen Danske Byggecentre for at fremme udviklingen af byggevarer med bedre energi- og miljømæssige egenskaber til gavn for klimaet - og for at sætte fokus på virksomheder, der har iværksat en klima-, energi- eller miljøstrategi.

Byggeriets Klimapris
I kategorien er fire virksomheder nomineret for deres indsats på klimaområdet. Her finder man blandt andet et klimagulv, der produceres af genanvendte træmaterialer, en regnvandsventil, der er nytænkning inden for regnvandshåndtering, en virksomhed med dokumenteret negativt CO2-aftryk i sin produktionsproces samt en virksomhed med en CO2-neutral klimastrategi.

De nominerede er: Kronospan ApS, Plastmo A/S, BerryAlloc, Kingspan Insulation.

Byggeriets Energipris
I kategorien er fire virksomheder nomineret. Her finder man blandt et nyt vindue, der er udviklet i de bedst isolerende materialer, en thermoledhejseport, en loftstrappeløsning med forbedret isoleringsevne og tæthed samt isoleringsprodukter med forbedret termisk ydeevne.

De nominerede er: Hvidbjerg Vinduet A/S, Hörmann Danmark A/S, WOOD STEP A/S og Kingspan Insulation.

Byggeriets Miljøpris
15 virksomheder er nomineret i kategorien. Her finder man blandt andet maling, der er helt fri for biocider, en ergonomisk montagelift, engangsmaske med indbygget frisk luft, miljøvenlig isoleringsmateriale, en ny generation af glasuld, træbeskyttelse uden giftstoffer, automatiseret styring af indeklimaet samt løsninger inden for cirkulær økonomi og genanvendelse m.fl.

De nominerede er: Fischer A/S, H+H Danmark A/S, iTOOLS I/S, Jackon Danmark A/S, KALK A/S, Kronospan ApS, Saint-Gobain ISOVER, Scan Underlay Production ApS, STEICO SE, Superwood A/S, Svalk Handel ApS, VELUX Danmark A/S, Wallmann - MSK Scandinavia A/S & Frøslev Træ, BerryAlloc og Komproment.

Byggeriets Klimaprisers nomineringskomité
Nomineringskomitéen for Byggeriets Klimapriser består af repræsentanter fra samtlige af byggeriets parter. Komitéen udpeger vinderne af de tre Klimapriser.

Dansk Byggeri, direktør Lars Storr-Hansen
SMVdanmark – det nye Håndværksråd, adm. direktør Ane Buch
Bygherreforeningen, direktør Henrik L. Bang
Akademisk Arkitektforening, konstitueret direktør Annette Blegvad
Danske Arkitektvirksomheder, direktør Lene Espersen
Konstruktørforeningen, sekretariatsleder Kim Benzon Knudsen
F.R.I, direktør Henrik Garver
Grundejernes Investeringsfond, udviklingschef Søren Meyer
Dansk Indeklima Mærkning, Thomas Witterseh
PEFC, generalsekretær Morten Thorøe
SBI - Statens Byggeforskningsinstitut, direktør Thorkild Ærø
DI Byg, branchedirektør Elly Kjems Hove
Danske Byggecentre, adm. direktør Palle Thomsen

Om BYGGERI’18:
BYGGERI’18 afholdes den 13.-16 marts i MESSE C i Fredericia. Messen har åbent dagligt fra kl. 09.30 – 17.00 med fri adgang for fagfolk mod registrering.

BYGGERI-messen har igennem årerne positioneret sig som Skandinaviens vigtigste fagmesse for byggevarer og havde ved seneste afholdelse i 2016 over 300 udstillere og 26.000 besøgende.

Arrangør: 
Bag BYGGERI-messen står Danske Byggecentre, der er brancheorganisation for landets førende byggecentre, trælaster og byggemarkeder.

Brancheforeningen Danske Byggecentre:
Egebækvej 98, 2850 Nærum, tlf. 45 80 78 77
E-mail: info@byggerimessen.dk

Messecenter: 
MESSE C, Fredericia
Vestre Ringvej 101, 7000 Fredericia, tlf. 75 92 25 66
E-mail: messec@messec.dk

For yderligere information, kontakt
Pressechef, Claus Bendsen, tlf. 20 26 32 96
Adm. direktør for Brancheforeningen Danske Byggecentre, Palle Thomsen, tlf. 45 80 78 77

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen