Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Huspriserne er nu over finanskriseniveau i 17 kommuner

Node Image Upload _n0a1718_skaleret

Nye tal fra Boligsiden.dk viser, at salgsprisen på et hus i juni måned ikke kun er steget siden samme måned sidste år. De er også højere end for blot en måned siden i samtlige regioner. Det betyder, at 17 kommuner nu ligger over prisniveauet, inden boligboblen brast.

I juni måned kostede én kvadratmeter hus i Danmark i gennemsnit 13.976 kroner, og det er knap en procent mere end for blot en måned siden. Og ser man et år tilbage, er priserne på landsplan steget 4,3 procent. Både den månedlige og årlig prisstigning gør sig gældende i alle landets regioner, viser nye nøgletal fra Boligsiden.dk.

Væksten på markedet for villaer og rækkehuse gør, at huspriserne nu ligger over niveauet fra tiden lige inden finanskrisen i 17 ud af landets 98 kommuner. For tre år siden, i juni 2015, gjaldt det blot tre kommuner. Her lå Aalborg 8,6 procent over niveau, Skanderborg 1,9 procent over, mens huspriserne i København var 1,1 procent højere. I Aarhus havde priserne lige akkurat ramt niveauet fra før krisen.

”Når vi ser, at yderligere 14 kommuner er kommet over finanskriseniveau på blot tre år, skyldes det, at boligmarkedet har været særdeles aktivt i perioden. Det skyldes hovedsageligt den lave rente, og så har vi fået finanskrisen på tilpas lang afstand til, at vi for nogle år siden igen begyndte at tro på markedet,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk, og fortsætter:

”Fortsætter priserne med at vækste, kan vi forvente at få endnu flere kommuner med de kommende år. Lige nu ser vi et husmarked, hvor der er grønne tal i alle regioner, når vi ser på salgspriserne, og derudover kan vi se, at efterspørgslen fortsat er stor, i det salgstiden falder. På en måned er den på landsplan i gennemsnit blevet otte dage mindre.”

Prisstigninger udspringer fra de store byer
Ser man på, hvordan antallet af kommuner, der har krydset toppen, har udviklet sig, er der et klart mønster. Det er landets største byer, der hurtigst er kommet på fode igen efter finanskrisen.

”Derfor ser vi også, at den positive udvikling spreder sig som ringe i vandet ud fra de punkter, hvor priserne hurtigst nåede niveau. Det betyder, at mange af de københavnske omegnskommuner er kommet med, ligesom priserne i Aarhus har haft en afsmittende effekt på nogle af de omkringliggende kommuner,” siger Birgit Daetz.

Hun peger på, at der derimod er store dele af Sjælland, hvor huspriserne er langt fra toppen på trods af stigende priser henover de seneste år. Årsagen er, at niveauet var ekstremt højt inden krisen ramte:

”I de kommuner, hvor huspriserne steg uforholdsmæssigt meget i perioden op til, at boligboblen brast, kan det blive meget svært at nå niveau, fordi priserne dengang var unaturligt høje. Det er især i disse områder, at mange af boligejerne for alvor fik et slag på økonomien under finanskrisen.”

Kommuner hvor huspriserne har krydset finanskriseniveau:
København, Aalborg, Aarhus, Gentofte, Jammerbugt, Rødovre, Gladsaxe, Hvidovre, Lyngby-Taarbæk, Tårnby, Odense, Herning, Skanderborg, Frederikshavn, Herlev, Esbjerg, Dragør.
(Kommunerne er listet efter størst afstand til topniveauet. København er således den kommune, hvor priserne er længst over toppen).

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen