Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Her har husejerne tabt flest penge efter finanskrisen

Node Image Upload _n0a3008_skaleret

10 ÅR EFTER PRISERNE TOPPEDE: Flere af de boligkøbere, der erhvervede sig et hus, inden krisen ramte, har siddet med en økonomisk varm kartoffel i skødet lige siden. Men hvor har husejerne tabt mest, og hvem har for længst krydset kriseniveau? Det viser en ny opgørelse fra Boligsiden.dk.

Priserne havde kurs mod himlen, og mange danskere blev grebet af købelyst i årene op til finanskrisen, der ramte boligmarkedet som en hammer. Mange af de husejere, der rykkede ind i nye hjem for dyrtkøbte nøgler, har siden været låst til deres bolig, fordi priserne endnu er under niveau i forhold til købstidspunktet. Men hvor har det økonomiske tab været størst for dem, der købte hus, mens det var allerdyrest?

Boligsiden.dk har undersøgt, hvilke kommuner der kan lægge krisen bag sig, og hvor tabet er størst for de danskere, der købte hus i 2007 og solgte igen i løbet af sidste år. I 30 af landets 98 kommuner lå den gennemsnitlige salgspris under niveau i forhold til for 10 år siden.

Størst er tabet i Odsherred Kommune, hvor samtlige huse købt i 2007 og solgt i 2017 blev solgt for mindre end købsprisen. Samlet set lyder det gennemsnitlige tab på minus 30,5 procent. Herefter følger Nyborg Kommune, hvor der er tale om et fald i prisen på 19,6 procent, mens det gælder 17,1 procent i Vordingborg.

”Den generelle samfundsøkonomi har det godt, og de fleste har lagt finanskrisen bag sig, men der er dele af boligmarkedet, hvor vi stadig ser et efterslæb på de alt for høje salgspriser. Og det er vigtigt at huske på, at boligmarkedet ikke er en homogen størrelse, men at udviklingen sker i forskellige ryk,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Tab i kroner og øre
I de 10 kommuner, hvor det procentuelle tab har været størst, er der tale om en gennemsnitlig nedgang i prisen på mellem 144.640 kroner og 577.455 kroner per handel.

”Det er beløb, der for boligejere på markedet i de større byer måske ikke virker himmelråbende høje, men man skal huske på udgangspunktet. Når man har købt et hus til 1,5 millioner kroner, gør et tab på 300.000 kroner ondt på økonomien. Især når der er tale om en ejerperiode på 10 år, hvor mange andre boligejere har oplevet store værdistigninger, og priserne på varer generelt er steget,” siger Birgit Daetz.

København er landets eneste kommune, hvor alle der købte hus i 2007 og solgte i 2017 har oplevet en prisstigning. Og her er der tale om en klækkelig fortjeneste på gennemsnitligt 1.116.250 kroner, hvilket svarer til en værdistigning på knap 30 procent.

Øvrige kommuner i top fem over salg med størst gevinst er Tårnby, Lyngby-Taarbæk, Aarhus og Frederikshavn. Se top 10 over de største tab og gevinster her.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen