Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Her er der flest dårlige energimærker

Node Image Upload billede

En ny undersøgelse lavet af Boligsiden.dk viser, at andelen af udbudte huse med de dårligste energimærker F og G er størst i ø-kommunerne. Her kan det ofte ikke betale sig at energirenovere – i hvert fald ikke økonomisk.

Når en bolig skal sælges, skal den have en gyldig energimærkning, så boligkøbere nemt og hurtigt kan få et indtryk af boligens såkaldte energieffektivitet. Men er det egentlig så afgørende, hvilket bogstav, der står på energimærket? Ja, for det er ikke kun den lune luft i stuen, der siver ud gennem utætte vinduer og dårligt isolerede tage, det samme gør pengene, der går til de heftige energiregninger.

Energistyrelsen har lavet et system, hvor energimærkningen spænder fra A til G, og for hver enkelt bolig i udbud kan man som køber gå ind på hjemmesiden sparenergi.dk og se, hvilke forbedringer der skal til for at forbedre energimærket.

Geografisk er der stor forskel på, hvor boligerne med de dårligste energimærker F og G ligger. Boligsiden.dk har undersøgt andelen af energimærker i alle landets kommuner i forhold til det samlede udbud i området. Undersøgelsen viser, at det er i landets ø-kommuner, det halter mest med andelen af energirigtige huse.

”Et godt eksempel er Ærø, hvor mere end 60 procent af husene har energimærke F eller G. Det er en rigtig stor andel, og forklaringen er, at der her er tale om et marked med mange ældre huse, der ikke er blevet energirenoveret i tidens løb. Og det kan være, fordi ejeren vurderer, at det ikke kan betale sig i forhold til udgiften. Samme tendens gør sig gældende i mange dele af yderområderne,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

En uoverskuelig opgave
Hos Bolius, Boligejernes Videncenter – en organisation, der er ejet af foreningen Realdania – er man vel vidende om udfordringen. Bygningskonstruktør og fagekspert Tue Patursson understreger netop, at man skal sørge for at energirenovere sit hus løbende, mens man bor der, så man ikke ender med at stå over for en uoverskuelig opgave ved boligsalget.

Man bør derfor ikke kun udbedre energiforhold med det ene formål at forbedre energimærket i forbindelse med et salg. Går man i stedet i gang tidligere, øger man muligheden for at tjene sin investering hjem, spare på varmeregningen og ikke mindst forbedre komforten i dagligdagen.

”Lav energiforbedringer for indeklimaets, dit eget forgodtbefindende, husets og miljøets skyld. Tænk dem ind løbende, så du slipper for kolde ydervægge og træk fra vinduerne, mens du bor i huset. Og sørg så for at plukke de lavt hængende frugter. Skift termostaterne fra 1940’erne ud og isolér varmerørene, og så er jeg sikker på, at du også hurtigt mærker en forskel på pengepungen,” siger Tue Patursson.

Svært at tjene på energirenovering
Tager vi udgangspunkt i et hus på føromtalte Ærø med en udbudspris på 425.000 kroner, viser et regnestykke på sparenergi.dk, at boligen kan renoveres fra energimærke G til C for 338.500 kroner. Renoveringen giver en årlig besparelse på 20.700 kroner. Det betyder, at man skal bo i huset i mere end en generation for at tjene pengene hjem.

Heller ikke på prisen er der store værdistigninger at hente. Følger man en analyse lavet af Copenhagen Economics, kan man ellers tjene mellem 40.000 og 50.000 kroner for hvert trin, man forbedrer sit energimærke. Regnestykket er imidlertid baseret på et hus på 100 kvadratmeter til tre millioner kroner. Analysen holder derfor ikke på huse med markant lavere udbudspriser.

”Huset på Ærø koster en syvendedel af standardhuset, så man får naturligvis ikke lige så stor en værdistigning. Måske kan energirenoveringen fra G til C på Ærø give en værdistigning på mellem fem og 10 procent i alt. Så økonomisk set øger det ikke værdien nu og her, men summen af de positive forhold kan uden tvivl gøre en energirenovering relevant for mange,” siger Birgit Daetz.

Top 10: Kommuner med størst andel af energimærke F og G
1. Ærø Kommune // 60,6 %
2. Langeland Kommune // 49,8 %
3. Samsø Kommune // 45,6 %
4. Læsø Kommune // 45,0 %
5. Lolland Kommune // 37,4 %
6. Vordingborg Kommune // 36,0 %
7. Guldborgsund Kommune // 32,8 %
8. Tønder Kommune // 31,9 %
9. Odsherred Kommune // 29,0 %
10. Bornholm Kommune // 28,9 %

Se også: Riv dit nye hus ned og spar penge

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit C. Daetz, Boligsiden A/S – mobil: 2121 0284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs også mere på Boligsiden.dk.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen