Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Flere vælger frokostordning på arbejdet

Node Image Upload business.dk_-_kejserinden

I stigende grad lader medarbejdere de traditionelle håndmadder og resterne fra aftensmaden blive hjemme i køleskabet. Udsigterne til arbejdsdagens frokost er et højdepunkt, og måltidets vigtighed er begyndt at gå op for virksomhederne.

I det moderne erhvervsliv bliver firmaer ikke kun vejet og bedømt på traditionelle parametre som arbejdstider, løn, faciliteter, fleksibilitet og afstand fra hjemmet. Udover disse parametre er tilbuddet om en attraktiv frokostordning også begyndt at blive en vigtig faktor.

Som virksomhed er det essentielt at kunne tiltrække kvalificeret arbejdskraft, hvis man vil udvikle sig. Antallet af højtuddannede er højere end nogensinde før, hvilket betyder, at jobkandidater ofte har større frihed til at takke nej til jobs, hvis det ikke lever op til deres krav.

Derfor kan investeringer i eksempelvis frokostordninger eller tilbud om fælles motionstræning anskues som investeringer i humankapital. Som virksomhedsejer eller selvstændig kan man sørge for at skabe de bedste rammer for kommende medarbejdere eller fastholdelse sin position som en attraktiv arbejdsplads for nuværende ansatte. Indehaver af Kejserindens Gryder, Lone Larsen, udtaler:

”Der er en stigende tendens til, at virksomheder får frokostordninger. Jeg mener, at det er på grund af personalepleje. Virksomhederne er nødt til at gøre noget for medarbejderne for at holde på dem. Ellers finder de bare en ny arbejdsplads”.

En investering i en frokostordning anses altså ikke kun som en fordel for nye ansatte, men det er i lige så høj grad en del af personaleplejen. Ved at kunne tilbyde friske, veltilberedte og varierende madoplevelser kan de ansatte ikke kun få arbejdsoplevelser, men også få madoplevelser sammen. Dette kan bidrage til en fælleskultur og samhørighed på arbejdspladsen.

Til et fællesmåltid er det desuden lettere at bonde med sine kollegaer. Maden er et samtaleemne, som alle parterne kan relatere til. Der er dog forskel på, hvilke retter og mængder, man både som individuel medarbejder og virksomhed ønsker. Til denne problemstilling uddyber Lone Larsen:

”Vi tilrettelægger menuer efter virksomheden. Der er forskel på en produktionsvirksomhed, hvor der gerne skal være meget mad, og en kontorvirksomhed, hvor de ofte efterspørger lette retter. Vi kan også sagtens tilpasse maden til vegetarer”.

Specielle madvaner burde altså ikke være nogen hindring for implementering af en frokostordning.  Hermed er der mulighed for at respektere og anerkende ansatte, som har allergier, en anden tro eller andre typer specielle præferencer til maden.

Derudover er der i mange frokostordninger mulighed for en vis fleksibilitet i forhold til menuen. I samarbejde med en erfaren catering-virksomhed kan man i fællesskab komme frem til den mest optimale menu-sammensætning, som tilgodeser flest ansatte.

I forbindelse med møder, arrangementer og udflugter er det blandt andet hos Kejserindens Gryder muligt at få særlige leveringer. Det giver en høj fleksibilitet og en sikring af de ansattes eller eventuelle gæsters daglige frokost. En anden mulighed er at få leveret sandwiches, der er kompakte og praktiske til at nyde på en udflugt med firmaet.

Hvis man har et ønske om at profilere sin virksomhed som særlig fokuseret på medarbejdernes trivsel og sundhed, så kan man udover eksempelvis en firmaløbeklub få leveret slankende frokostordninger, som komplementerer firmaets værdier og vision.

Tiltag såsom en frokostordning kan altså ende med at blive en gevinst for medarbejderne, da de både er sikret sund næring til arbejdsdagen samt kan se frem til en mættende og spændende frokost. Sådanne tiltag vil styrke dit Employer Brand, og det er et aktiv du kan nævne i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere.

I en virksomhed med mange ansatte kan det også virke som en gestus, at der tilbydes frokost. Hvis du behandler dine ansatte lige så godt som dine kunder, så vil det kunne forbedre medarbejdertrivslen og i sidste ende firmaets renomme.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen