Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Flere danskere forsøger nu at sælge ejerlejligheden

Node Image Upload skaleret_n0a8599

Puljen af ejerlejligheder til salg på det danske boligmarked er blevet større, og alene henover den seneste måned er antallet af nye salgsemner øget med 17 procent, viser tal fra Boligsiden.dk. Konkurrencen mellem sælgerne er dermed blevet skærpet markant.

Overvejer du at sælge ejerlejligheden, eller hører du til blandt dem, der allerede er på markedet, skal du væbne dig med tålmodighed. Meget tyder på, at det bliver sværere at finde en køber på et marked, der ellers har været præget af lynsalg, specielt i Hovedstaden.

Nye tal fra Boligsiden.dk viser, at udbuddet af ejerlejligheder til salg henover den seneste måned er øget med knap syv procent, og sammenligner man med niveauet for præcis et år siden, er der tale om en vækst på 12 procent. Samtidig viser tallene en markant stigning i antallet af nyudbudte ejerlejligheder, der er kommet på markedet inden for den seneste måned. Særligt i København er antallet af nye sælgere eksploderet.

”I løbet af maj måned er antallet af nye ejerlejligheder på markedet steget 25,6 procent i Region Hovedstaden. Det svarer til, at der nu er flere end 1.300 nye, der forsøger at komme af med boligen. Vi ser normalt en stigning på den her tid af året, men slet ikke i den her størrelsesorden,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Markedet skifter til købers favør
Der er flere årsager til, at udbuddet stiger. For det første er prisniveauet særdeles højt i København og Aarhus, hvor størstedelen af ejerlejlighederne er beliggende, hvilket lokker potentielle sælgerne ud på markedet. Dernæst er køberskaren blevet mindre, da kreditopstramninger gjort det sværere at optage boliglån. Sidst men ikke mindst er priserne steget voldsomt over en længere periode, og det kan skabe usikkerhed omkring den fremtidige udvikling.

”Når priserne er steget i det tempo, som vi har set de seneste år, får det folk til frygte, at priskurven før eller siden vil knække. En ikke ubegrundet frygt, når vi ser på salget, der ligger under niveau i forhold til sidste år,” siger Birgit Daetz.

Det voksende udbud får konsekvenser for sælgerne, der vil opleve en tiltagende konkurrence på markedet, som kan resultere i længere salgstider. Og derfor bliver prisen en mere vægtig faktor.

”Vi befinder os lige nu på et udviklingspunkt, der kan blive skelsættende for både købere og sælgere af ejerlejligheder, fordi alt peger i retning af, at vi vil se et skifte fra sælgers marked til købers marked i landets største byer. Det betyder, at man som boligsælger bliver nødt til forholde sig mere realistisk til prisniveauet, hvis man har ambitioner om at vinde købernes gunst,” siger Birgit Daetz.

Øvrige nøgletal:

  • Udbuddet af villaer/rækkehuse er steget 4,2 procent henover den seneste måned, men sammenlignet med 1. juni 2017 er der nu 2,2 pct. færre huse til salg på landsplan. Kun i Region Hovedstaden er udbuddet steget i perioden.
  • Der er kommet 21,7 pct. flere nye huse på markedet ift. for en måned siden. I Region Midtjylland, hvor der er kommet flest nye salgsemner til, lyder stigningen på 31,8 pct. Der er næstflest i Region Nordjylland, hvor væksten lyder på 30,7 pct.
  • På markedet for sommerhuse ligger udbuddet på niveau ift. samme tidspunkt sidste år, idet der blot ses en stigning på 0,4 pct. Antallet af nye til salg er dog eksploderet med 24,3 pct. på et år og 17,1 pct. ift. for blot en måned siden.


Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen