Berlingske Business
17:06Børsen er lukket: Pandora-aktien fik stor succes efter shorting-presset blev mindsket
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Facebook-annoncering – Relevans er nøglen til de succesfulde kampagner

Node Image Upload pexels-photo-262545

Selvom Facebook i et digitalt regi efterhånden er et gammelt fænomen, er det stadig forholdsvis nyt som annonceringsværktøj. Det er derfor ikke så underligt, hvis du endnu ikke har knækket koden til den succesfulde annoncering.

Er du en af dem? Så læs videre i det der følger, hvor der vil blive gennemgået, hvordan du med forskellige former for retargeting kan højne relevansen af dine annonceringer og derigennem akkumulere dine konverteringer samt opleve en væsentlig akkvisition af nye kunder til din virksomhed.

Hvad er retargeting?
Kort fortalt går retargeting ud på, at man kun annoncerer mod de personer, der allerede har vist interesse i din virksomhed. Denne interesse bliver primært skabt gennem push-annoncering, hvor målgruppen bliver ført hen til en given landingsside på virksomhedens hjemmeside.

Det kan også være, at de har ’liket’ et opslag på din virksomheds Facebook-side, eller på en eller anden måde har interageret med din virksomhed på en social platform. Derudover kan det være, at de har interageret med din virksomhed gennem en anden vertikal som mail, content marketing og/eller AdWords.

Når de først har interageret med din virksomhed, er de ’fanget’ i dit retargeting flow, hvorefter du kan implementere dem i dine retargeting annonceringer.

Du skal dog være opmærksom på, at disse annoncer er generiske. Det er altså annoncer med et udarbejdet, generisk budskab, der brander din virksomhed og alle de dertilhørende produkter på et meget overordnet plan.

Hvorfor retargeting?
Vidste du, at kun 2 procent af en traditionel webshops besøgende resulterer i en konvertering ved første besøg? Det er endda højt sat. Det betyder, at minimum 98 procent af de personer, der ellers har vist interesse i din hjemmeside ved at besøge den, og derved er oplagte købskandidater, formentlig køber tilsvarende produkter andetsteds.

Ydermere betyder det, at 98 procent af alle de personer der eksempelvis har været inde på din hjemmeside om robotstøvsugere, vil købe produktet hos en af dine konkurrenter.

Vidste du, at du får meget billigere konverteringer med retargeting? Så billige, at de fleste har råd til denne annonceringsform. Så billige, at du kan finansiere dine Facebook strategier gennem de meget lidt bureaukratiske, hurtige lån i stedet for at tilknytte investorer, der skal have en andel i din virksomhed og de dertilhørende fortjenester af din retargeting-aktiviteter.

Det er ikke en særlig rar erkendelse at gøre sig, og det er netop grunden til, at du skal benytte dig af retargeting. Med retargeting får alle dem, der tidligere har vist interesse i din virksomhed løbende annoncer af dine produkter. Det vil eksempelvis sige, at personer der tidligere har vist interesse for Isoiso, som er et isoleringsfirma, får annoncer vedrørende hulmurs- og loftisolering.

Ved gentagne gange at vise relevante annoncer om vinduer i forbindelse med bedre isolering, agiterer du de givne personer til at konvertere – du skaber simpelthen et behov.

Flere og flere forstår sig dog på disse ovenstående tendenser indenfor Facebook-annoncering. Hvad de færreste ved er, at der er mange former for retargeting. Disse virker hver især meget mere effektivt end den klassiske retargeting.

Hvilken/hvilke form/former for retargeting du skal benytte dig af, er meget kontekstuelt og vil blive accentueret i det følgende.

Kategoribaseret retargeting
Som navnet antyder, viser du med denne form for retargeting annoncer på et kategoribaseret plan. Det vil sige, at din målgruppe modtager kategoribaserede annoncer af de produkter, de tidligere har vist interesse for.

Med denne annonceringsform kan du altså opsætte annoncer med en specifik kategori og et dertilhørende relateret budskab. På den måde har annoncerne der bliver vist med kategoriseret retargeting, en væsentligt højere grad af relevans for de eksponerede personer end med den traditionelle retargeting.

Dynamisk retargeting
Dynamisk retargeting er igen lige skridtet videre i forhold til at skabe relevans for de eksponerede personer. Ved at oprette og uploade et produktfeed til sin Business Manager samt opsætte den nødvendige konverteringssporing, er det muligt at vise en karrusel af de produkter, målgruppen har vist mest interesse for.

I modsætning til kategoribaseret retargeting bliver målgruppen eksponeret på produktplan, hvorfor denne annonceringsform skaber endnu mere relevans. Du skal dog være opmærksom på, at budskabet og teksten i annoncen stadig vil være generisk, selvom billederne i karrusellen er meget specifikke. Årsagen til dette er, at annonceringsteksten skal favne hele produktporteføljen

Kategoribaseret dynamisk retargeting
Nu begynder vi at bevæge os på et plan, hvor der i den grad kan akkumuleres konverteringer. På mange områder minder denne annonceringsform om dynamisk retargeting. Den vigtige forskel er, at du, eftersom det er kategoribaseret, kan være meget mere specifik og konkret i din udformning af teksten og derved budskabet med annoncen.

Med kategoribaseret dynamisk retargeting kan du altså virkelig snakke til målgruppen. Der er både en høj grad af relevans i forhold til billedet, budskabet og teksten du benytter til annonceringerne.

Opdelt dynamisk retargeting
Med opdelt dynamisk retargeting kan du med alle de ovenstående annonceringsformer opdele, hvem du annoncerer mod på baggrund af, hvor langt de kom i deres købsbeslutningsproces på din hjemmeside.

Det vil sige, at du både med henblik på traditionelt salg, kryds- og mersalg kan annoncere mod de personer i din målgruppe, der har lagt produkter i sin kurv, men ikke konverteret.

I praksis betyder det, at du eksempelvis laver en annoncering, hvor du gør disse personer opmærksom på, at du stadig har deres produkter gemt i kurven, og et køb ikke er mere end et par enkelte klik væk.

Du kan også annoncere således, at de personer der tidligere har konverteret, bliver eksponeret for annoncerer der fører dem hen til en landingsside, hvor der er rabat på tilsvarende produkter.

Hvis du implementer det ovenstående (undtaget opdelt dynamisk retargeting) i din kompetenceportefølje, kan du mere end 99 procent af alle Facebook-annoncører. At mestre opdelt dynamisk retargeting ophøjer dig til eliten.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen