Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

eSport – en branche og sportsgren i vækst

Node Image Upload gaming

Flere, både unge og ældre, ”dyrker” eSport, og interessen er boomet inden for de seneste år. Flere (sports)efterskoler og sportsklubber har implementeret computerspillene i sine tilbud, og det er der tilsyneladende mange, der er glade for. Tilbage i 2001 deltog det første danske hold i et internationalt eSport-event – siden da er der løbet meget vand under broen, og de mange spillere og tilskuere har tiltrukket store investeringer og vækket erhvervslivets interesse.

Millioner følger med i de store eSport-begivenheder

Computerspil er ikke længere forbeholdt den ensomme teenager, som sidder derhjemme i kælderen og ”nørder”. eSport er en social sportsgren på niveau med alle andre, og de store opgør i computerspil som Counter Strike, League of Legends og Hearthstone tiltrækker millioner af tilskuere og fylder kæmpestore arenaer med spændte fans verden over.

Tilbage i 2012 var der på verdensplan omkring 58 millioner mennesker, der regelmæssigt fulgte med i eSport-begivenheder. I 2017 var tallet steget til 191 millioner. Derudover var der cirka 194 millioner som af og til følger med. På blot 5 år er mængden af faste tilskuere – entusiaster, så at sige -  altså steget med hele 133 millioner, og det ser ikke ud til, at denne udvikling stopper lige foreløbigt.

I 2020 anslås det nemlig, at der globalt set vil være lige knap 600 millioner mennesker, som på den ene eller anden måde følger med i eSport. Desuden anslås det, at markedet for eSport i 2017 var godt for lidt over 4.000 milliarder kroner.

Så mange penge kan du vinde på eSport

Før i tiden kunne man spise spilentusiaster af med, ”Du kan jo alligevel ikke leve af det,” i et håb om at få (især børn og unge) til at bruge deres tid på noget andet. Den går imidlertid ikke længere! En opgørelse lavet i november 2017 viser nemlig, at der er pengepræmier på helt op til 24,9 millioner dollars på spil. Dét er altså noget af en sjat.

Den hidtil største pengepræmie – på cirka 150 millioner danske kroner – var på højkant til The International 2017, som blev afholdt i august i Seattle. De sidste 4 år har netop denne eSport-begivenhed, hvor der kæmpes i spillet Dota 2, været den med de højeste pengepræmier overhovedet, og siden 2014 er puljen netop her da også steget med cirka 14 millioner dollars.

Det er altså tydeligt at se, at interessen for eSport kun går en vej, og at der faktisk ér penge i det. Tyske Kuro Takhasomi, som på nuværende tidspunkt er den bedst ”betalte” professionelle computerspiller, har da også vundet godt 21 millioner kroner på turneringer, og han er bestemt ikke noget enkeltstående eksempel. Skarpt efterfulgt bliver han nemlig af jordanske Amer Barqawi – bedre kendt som ”Miracle” – som har tjent godt 18 millioner kroner på Dota 2.

Danske Emil ”Magisk” Reif, som er en professionel CS:GO-spiller på blot 19 år, kan også kalde sig millionær som et resultat af den digitale sportsgren.

Efterspørgslen på professionelt gamerudstyr stiger

I takt med at flere får øjnene op for eSport og muligheden for at spille professionelt, bliver der naturligt også et større marked for professionelt gamerudstyr. Dem, der spiller i mange timer i streg, har brug for ordentlige tastaturer, skærme, stole og så videre for at kunne yde sit absolut bedste. Ligeledes vil de interesserede – som dog kun spiller på hobbyniveau – også gerne have noget ordentligt kvalitetsudstyr, og derfor er flere elektronikvirksomheder og særlige gaming brands begyndt at fokusere på netop gamerudstyr såsom gamerheadset og gamer-PC.

Og det kan man da godt forstå. I august 2017 var der nemlig hele 100 millioner mennesker, der spillede League of Legends, som er blandt de mest populære computerspil. Omkring 28 millioner spillede Call of Duty, og cirka 24 millioner brugte deres tid på spillet Hearthstone. Med så mange interesserede bør det ikke komme bag på nogen, at der er blevet opbygget en solid kundegruppe inden for gamerudstyr, der betyder, at leverandørerne har kronede dage. Hvis man går meget op i computerspil og har et håb om at gøre det til sin levevej, investerer man nemlig gerne mange tusind kroner i godt udstyr, for at man kan gøre sit allerbedste, når det virkelig gælder.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen