Berlingske Business
17:05Entreprenøraktie lukker i højeste kurs nogensinde
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Er jagten på det perfekte ydre kammet over?

Node Image Upload magiclaser-dagens

Danskerne lægger næsten dobbelt så mange penge i skønhedsbranchen som for 8 år siden, og antallet af skønhedssaloner er steget med 64 procent siden 2010. Denne udvikling ekstrem, men måske kan netop denne stigning udlede noget om danskernes forhold til kroppen. En ting er i hvert fald sikkert: vi går mere op i at eksponere os selv end nogensinde før.

1360. Så mange skønhedssaloner er der i Danmark i andet kvartal af 2017. I 2010 var der 827 skønhedsklinikker, hvilket er en bemærkelsesværdig udvikling. Man kan spørge sig selv, hvad grunden er til, at udviklingen er så ekstrem, men skal vi finde ud af det, er vi nødt til at se historisk på det.

Historisk skønhed
Det er ikke helt nyt, at vi danskere er blevet pyntesyge. Faktisk har danskerne haft ry for, at være velsoignerede siden vikingetiden. På det tidspunkt var redskaberne lidt anderledes end nu, men tankerne bag har kun ændret sig en smule. Danske vikinger var kendt for at være dygtige sejlere og stærke krigere, men de var også kendt for at rede deres hår, klippe deres negle og rense deres tænder. Dengang handlede det om, at pleje sin krop, så man ikke alene så præsentabel ud, men også så sund og rask ud. Denne mentalitet ser vi stadig i dag, men forskellen er, at i dag er bagtankerne langt mere eksplicitte.

Jagten på det perfekte
I modsætning til for små tusind år siden, hvor man var optaget af at holde kroppen stærk og rask, har man i dag en mere visuel tilgang til kroppen. Nu handler det om idealer og evig ungdom. Jagten på den perfekte krop er blevet gjort væsentligt nemmere i moderne tid, da vi i høj grad snyder os til den. Med at snyde, menes der, at kirurgien og kosmetologien har vundet indpas, hvilket betyder, at det er nemmere at få rettet op på eventuelle ”fejl og mangler”, som appelsinhud, bumser og rynker, end nogensinde før.

En nation af krigsofre
Med de nye teknologier har vi længe dvælet ved spørgsmålet; hvorvidt et korrigeret ansigt egentligt er vores eget, og hvordan man kan argumentere for, at den identitet et ansigt udtrykker, forvrænges når det bliver behandlet og får makeup og lange øjenvipper klistret på. Spørgsmålet opstod i sin tid, da krigsofre under første verdenskrig fik tilbudt ansigtsproteser lavet i ler af en Skotsk kunstner. Grunden til diskussionen startede var fordi, at mange havde problemer med at acceptere deres ansigt efter det var blevet ødelagt. Derfor lavede man proteser, så ofrene bedre kunne identificere sig med det ansigt de mødte i spejlet.

Med de nye teknologiers fremkost ser vi nu flere og flere blive korrigeret på den ene eller den anden måde, så det man ser i spejlet stemmer overens med identiteten. Men er Danmark blevet en nation der lider af den samme mangel på identificerbarhed som krigsofrene fra første verdenskrig? Næppe, men der er dog en slående lighed: vi vil se den i spejlet, som vi selv synes vi er.

Smukke mennesker har det nemmere
En af grundende til at vi i stigende grad får bleget tænder og ordnet huden i ansigtet er, at vi, på samme måde som for tusind år siden, gerne vil fremstå sunde og raske. Hvis vi overfører det til kosmetologi-termer, kan man bruge begrebet ”anti-age”. Der bliver således sat lighedstegn mellem at være sund og at være ung. Et af de steder, hvor de specialiserer sig i at hjælpe folk med at forblive unge udenpå er MagicLaser på Frederiksberg. Her kan man få bleget tænderne og slebet huden, så man fremstår ung og smuk. Og netop det at fremstå ung og smuk kan have fordele. Undersøgelser har vist, at smukke mennesker har det nemmere ved lønforhandlinger, på boligmarkedet, når der skal lånes penge og når de ender i retten. Smukke mennesker har således en højere kurs i samfundet, hvilket giver mange fordele. Derfor er det vigtigt for os at udtrykke denne skønhed, således, hvilket sociale medier har muliggjort på et helt andet niveau. Måske er det de sociale mediers skyld, måske er det af økonomiske grunde, men i hvert fald så er kosmetologien kommet for at blive.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen