Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

En idégenereringsworkshop gav meget andet end nye ideer

Node Image Upload furgrabber.jpg_2

Kopenhagen Fur havde gennem længere tid arbejdet internt med at finde en måde at skåne medarbejderne mod dårlige arbejdsstillinger – uden held. Teknologisk Institut hjalp processen på vej gennem en struktureret idégenereringsworkshop, der ikke alene gav mange nye ideer, men også konkrete løsningsforslag og funktionsmodeller at arbejde videre med.

På en stille villavej i Glostrup ligger Kopenhagen Fur, verdens største auktionshus for pels.Virksomheden har over 70.000 m2 sorteringshaller, hvor Kopenhagen Fur sidste år sorterede over 26 millioner minkskind. I en branche med luksuriøse produkter er pelsens kvalitet et af de vigtigste parametre. Kopenhagen Fur har derfor altid fokus på at optimere deres pelsning og ikke mindst passe på medarbejdernes ergonomi undervejs i processen.

Ekstern sparring giver nye vinkler
Kopenhagen Fur havde gennem længere tid efterlyst en teknologi, der kunne effektivisere produktionen og skåne medarbejderne for dårlige arbejdsstillinger ved separering af skind. Efter et flerårigt udviklingsforløb søgte virksomheden ekstern sparring hos Teknologisk Institut.

”Det var godt at få nye øjne på sagen, når vi har siddet med problemstillingen så længe. Derfor kontaktede vi Teknologisk Institut,” siger senior projektleder Per Arnmark fra Kopenhagen Fur.

Kreativ og styret proces gav 200+ ideer
Efter Kopenhagen Furs ønske, planlagde og koordinerede Teknologisk Institut en todages idégenereringsworkshop, bestående af en ”hands on”-dag i produktionen og efterfølgende workshops med generering af ideer og fremstilling af funktionsmodeller på dag 2. På ”Hands on” dagen var virksomhedens deltagere samt de eksterne eksperter rundt i sorteringshallen, hvor de skulle sortere minkskindet og få hænderne i de dele af produktionen, som virksomheden ville optimere.

Den første workshop på dag 2 blev faciliteret af innovationskonsulent Annette Skyt fra Teknologisk Institut, der med sine mange års erfaring inden for innovation og idéudvikling fik aktiveret alle deltageres viden gennem idégenereringens svære kunst. Workshoppen resulterede i 200-300 nye ideer, som efterfølgende blev komprimeret til 10 konkrete løsningsforslag. Konsulenten udarbejdede et idékatalog på baggrund af løsningsforslagene, så virksomheden havde noget at arbejde videre med.

”I forhold til den traditionelle brainstorm, fungerer en idégenereringsworkshop bare rigtig godt, fordi man bliver ført igennem nogle kreative og strukturerede metoder, der udfordrer én på en anderledes og kreativ måde,” fortæller Per Arnmark.

Fra løsningsforslag til konkrete funktionsmodeller
Den anden workshop på dag 2 blev gennemført i Teknologisk Instituts FabLab, hvor ideerne blev konkretiseret og testet i praksis.

”Det praktiske arbejde i FabLab gav os virkelig et godt indblik i, hvilke modeller vi skulle gå videre med. På bare to timer fik vi lavet 10-15 funktionsmodeller, der synliggjorde fordele og ulemper ved hvert enkelt løsningsforslag. Hele forløbet har været fremragende,” siger Per Arnmark.

"Når virksomhederne går åbent til værks under en idégenereringsworkshop, fungerer samarbejdet bedst, " supplerer innovationskonsulent Annette Skyt.

”Samarbejdet gik helt fantastisk. Jeg blev meget positivt overrasket over den fuldstændige åbenhed, som virksomheden havde til os, processen og de eksterne eksperter, som vi og Kopenhagen Fur i fællesskab trak ind for at styrke udfaldet. Denne tilgang giver klart bedre resultater,” fortæller innovationskonsulent Annette Skyt.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen