Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

E-handel slår igen rekord, men hvad køber danskerne på nettet?

Node Image Upload online_shopping

Danskerne brugte hele 115 milliarder kroner på internethandel i 2017, hvilket satte ny rekord for dansk e-handel. I forhold til 2016 er omsætningen for e-handel nemlig steget med hele 14 %. Disse tal svarer til, at forbrugerne foretog 176 millioner handler på internettet i 2016, hvor der i gennemsnit blev brugt 956 kr. pr. handel.

Det er altså nogle store tal, vi har med at gøre, hvorfor det ikke er overraskende, at brugen af internethandel endnu engang har sat rekord. Men hvilken del af den danske befolkning handler mest på nettet, og hvad er det, de køber? Læs med her, og bliv meget klogere på danskernes forbrug af e-handel.

Rejser står for en stor del af omsætningen
En stor del af de køb, danskerne foretager på internettet, går til rejser, som står for 24 % af omsætningen, hvilket svarer til 27,3 milliarder kroner. At rejser er så populære at købe blandt danskerne kommer måske ikke som nogen overraskelse, da danskerne er et meget rejselystent folkefærd.

Ud over rejser er danskerne også glade for at shoppe tøj, sko og smykker via internettet. Denne kategori har en omsætning på 16,9 milliarder kroner.

Derudover er det også populært at handle bøger, elektronik, togbilletter og hotelophold på internettet. Ting inden for kategorierne dagligvarer og autoudstyr vinder dog også mere og mere frem og bliver populære at købe via internettet, hvor det især er ting som måltidskasser og bildæk, som danskerne køber. Mangler du nogle nye bildæk, kan du eksempelvis besøge daekonline.dk, og se deres store udvalg af dæk og derved slippe for at skulle ud i fysiske butikker.

Børnefamilier handler mest på nettet
Undersøgelser viser, at 55 % af forbrugerne handlede mindst tre gange om måneden i 2017. Til sammenligning var dette tal kun på 43 % i 2013. Forbrugerne handler altså sjældent kun en gang på internettet, men foretager gerne flere forskellige køb i løbet af en periode.

Børnefamilier er dem, som foretager flest e-handler, idet disse står for 28 % af alle handler på internettet. Der kan være mange årsager til, at det netop er dem, som handler mest på internettet, men netbutikkernes lette tilgængelighed og deres store sortiment kan helt sikkert ses som en fordel for mange børnefamilier i en travl hverdag.

Selvom det er børnefamilierne, som gør sig flest køb via nettet, så er det faktisk danskerne i kategorien 65+, der bruger flest penge pr. handel.

Mange køb foretages via smartphones
Det er tydeligt, at efter smartphones er blevet allemandseje, er danskernes forbrug af e-handel steget markant, fordi rigtig mange handler foregår via disse. Faktisk viser tal, at handler foretaget med smartphone steg med hele 36 % fra 2016-2017.

Dette understøttes yderligere af en analyse, som viser, at 98 % af danskerne researcher på nettet, før de foretager sig et køb. I 42 % af disse tilfælde, hvor der bliver researchet, sker det via smartphones, hvilket giver god mening, da de mobile enheder ofte er lige ved hånden, hvad end man er på arbejde, sidder i bussen eller ligger i sofaen derhjemme.

32 % af de e-handler, der foretages, sker via mobile enheder, hvor det især er børnefamilier, som er glade for at anvende smartphones eller tablets til at foretage deres køb.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen