Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Derfor starter vi selvstændig virksomhed

Node Image Upload selvstaendig_virksomhed

Selvom antallet, ifølge Erhvervsstyrelsen, af CVR-registreringer de senere år har været for nedadgående, er der stadig danskere, som bevæger sig ud i eventyret som selvstændige erhvervsdrivende. Der er stadig unge, midaldrende og ældre mennesker – både i større byer, i hovedstadsområdet, i forstæder og ude på landet - som kaster sig ud i at starte egen virksomhed.

Det er interessant at undersøge, hvad der kan være udløsende faktorer i forhold til at starte livet som selvstændig erhvervsdrivende. Dette gælder ikke mindst i en periode som nu, hvor interessen for og troen på, at det kan lade sig gøre, tydeligvis er mindre end tidligere. Men hvilke årsager kan der så være, når det intentionelt er en enkelt person, og ikke er en del af en franchise kæde i en storby eller med store investorer i ryggen? Hvad skaber lysten til at starte egen mindre virksomhed i en forstad? Hvad motiverer den endelige beslutning?

David Luhaæær, ejer af www.onlinestrategen.dk med kontor i Høje Taastrup, svarer på spørgsmålet om motivation, at han – efter mange år som Key Account Manager, SEO-ekspert, salgschef og produktudvikler -så et potentiale i det, som han i dag kalder sig selv, nemlig Online Broker. En af årsagerne til potentialet i ’online brokering’, mener David. Han udtaler, at ”mange SEO-bureauer sælger SEO som sort magi, fordi det er et felt, som mange mennesker ikke forstår og heller ikke tror, at de kan forstå. Men SEO er et produkt som så mange andre, og det ønsker jeg at fortælle og forklare mine kunder, så de ikke betaler for noget, som de ikke ved hvad er. Jeg savner ærlighed og gennemsigtighed i branchen. Og så så jeg et uudviklet potentiale i at være uvildig indkøber af de del-elementer, som SEO består af, i stedet for at sælge min egen SEO, så indkøber og formidler jeg enkeltdelene, altså ’SEO brokering’”, smiler David.

Louise Nyholm svarer hurtigt og klart på spørgsmålet om motivation, at da hun for et par år siden valgte at blive selvstændig som hudterapeut og webshop-ejer i Solrød Strand, handlede det for hende om tre ting, nemlig frihed, muligheder – og meget i sammenhæng med de to ting; selvbestemmelse. ”Først og fremmest”, siger Louise, ”handlede det for mig om muligheden for at arbejde professionelt med mit arbejdsområde og yde den service, jeg ønsker - og at kunne drive en forretning så vidt, som jeg har lyst til og kan mestre. Dernæst handlede det også om selvbestemmelse.  Selv at kunne bestemme over min egen arbejdshverdag og hele familiens hverdag. Underforstået,” siger hun, ”at jeg selv bestemmer, hvor jeg arbejder, hvornår jeg arbejder og hvor meget eller hvor lidt jeg arbejder. Selvfølgelig kan man kun bestemme det, så længe man tjener det, man vil og har brug for, men jeg har for eksempel prioriteret at arbejde tæt på mit hjem, så jeg ikke skal bruge unødigt meget tid på at køre frem og tilbage til jobbet. Så alt i alt hænger de tre ting, for mig, meget sammen. Friheden til at bestemme, hvordan jeg vil udnytte de kvaliteter og muligheder, som jeg har, så det passer ind i mit liv, samtidig med selvbestemmelsen til at drive det, så lang som jeg kan og vil.”

Christine Paulsen, bachelor-studerende ved CBS med kontor i Køge, har startet et web-magasin om livet som studerende og tilbyder foredrag og om bl.a. stress og angst hos studerende samt eksamens-workshops. Christine udtaler; ” for mig har det egentlig altid været en drøm at starte min egen virksomhed. Jeg havde bare aldrig forestillet mig, at det ville være med netop dette som mit produkt. Men efter at jeg selv havde prøvet at gå ned med stress i gymnasiet, havde jeg et brændende ønske om at gøre en forskel – at bremse risikoen for at andre skulle opleve det samme. Samtidig glædes jeg over muligheden for at nå det, jeg ønsker, i mit eget tempo. Og ingen andre steder kunne jeg finde den mulighed for at få mit budskab ud, på den måde jeg ønsker, i det tempo jeg ønsker, samtidig med at jeg studerer. På Skole & Liv skriver vi både til unge studerende, men også til forældre. Vi skriver både om det at studere og at gå i skole – men også om alt det der ellers fylder i livet som studerende eller forældre til skolebørn – med ønsket om at løsne det stramme greb, der er om mange studerende og forældre.”

Alle tre virksomhedsejere er enige om, at det er hårdt arbejde at være selvstændig – på en anden måde end at være medarbejder. Men de er også enige om, at det er langt mere tilfredsstillende og berigende at arbejde ’for sig selv’. De siger næsten samstemmende, at det er befriende selv at bestemme retningen, fuldstændig ligesom det kan være udmattende, at der altid ligger en opgave og venter – og at der konstant opstår ideer, der er ikke er tid eller penge til at handle på, når man er selvstændig ejer af en lille og ny virksomhed. Men ingen af dem tvivler på, at det for dem har været den rigtige beslutning.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen