Berlingske Business
14:15Nyt forslag fra S: Studerende skal kunne arbejde efter bachelor
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Deleejendomme er i høj kurs hos lejerne

Node Image Upload allanschouvjakobsen0005_800x533

Danskerne elsker deleøkonomi. Flere og flere finder sammen om transport, delebiler og fællesfaciliteter, og nu er trenden også blevet en faktor på markedet for udlejning af kontorlokaler.

Deleejendomme med fælles faciliteter vinder frem blandt lejerne. Både små og store virksomheder sætter pris på konceptet, hvor eksempelvis mødelokaler, kantine, fitness og reception deles med ejendommens øvrige lejere. At flyttetendensen primært blomstrer blandt lejerne, kan EDC Erhvervs markedsundersøgelse bekræfte. Her svarer 63 procent af dem, der har ønske om flytning, at det er lejelokaler de efterspørger.

Det er ikke overraskende, at flere virksomheder er tiltrukket af deleejendomme, mener ejendomsmægler Thomas Møller Kristensen fra EDC Erhverv Poul Erik Bech Aarhus. Han ser mange gode grunde til, at den type af flerbrugerhuse er populære blandt lejerne. Den vigtigste er, at deleøkonomi er godt for budgettet og samtidigt gør, at en virksomhed kan koncentrere sig om kerneforretningen, mens man overlader det til andre at drive ejendommen.

”En anden fordel er, at man kan spare på pladsen ved at benytte fælles mødelokaler til de lidt større møder med mange deltagere, i stedet for selv at leje et stort mødelokale, som man kun bruger sjældent,” siger Thomas Møller Kristensen.

Tendensen med deleejendomme understøttes yderligere af, at mange virksomheder har omstillet sig fra kriseøkonomi til en højkonjunktur-tankegang, forklarer Thomas Møller Kristensen.

”Virksomhederne søger kontorlokaler i ejendomme, hvor de har mulighed for at vækste de kommende tre til fem år. Sådan var det ikke i kriseårene. Men nu begynder virksomhederne at skue fremad og planlægge en kommende vækst, når de indgår nye lejekontrakter,” siger han.

Vigtigt med plads til vækst
Blandt ejendomsudviklerne er der flere, der har været med til at skabe den nye trend med flerbrugerhuse med fælles faciliteter. En af de mest markante aktører er NCC Property Development, der allerede i 2005 søsatte det første af deres Company Houses i Kolding.

”Vi oplever en stærk efterspørgsel på vores lejemål. Konceptet er siden starten i Trekantområdet udbredt til Aarhus samt hovedstadsområdet. Konceptet henvender sig især til større firmaer med lange lejemål,” forklarer kundedirektør Allan Schouv Jakobsen, NCC Property Management og fortsætter:

”Et Company House lejemål indeholder faciliteter, der betyder, at en virksomhed kan tilbyde medarbejderne i en lokalafdeling samme gode vilkår som i et større hovedsæde. Her har de adgang til store mødelokaler, en god kantine, fitness og så videre. Medarbejderne vægter tilgængelighed og trafik, men også profileringen højt. De vil gerne være stolte af deres arbejdsplads,” siger Allan Schouv Jakobsen.

Hos NCC Property Development tror man på, at konceptet med Company Houses vil vinde endnu større indpas de kommende år. Pilen peger i den rigtige retning.

”Markedet for deleejendomme er stigende. Vi er kommet på den anden side af krisen, og det betyder, at virksomhederne ser sig om efter større og bedre lokaler,” siger Allan Schouv Jakobsen.

Han påpeger, at det måske umiddelbart kan virke som nogle lidt dyre kvadratmeter, når man lejer sig ind i et hus med deleøkonomi, men at det på bundlinjen som regel giver besparelser, når hele regnestykket bliver gjort op. Især fordi man sparer den faste udgift til store mødelokaler, kantine etc.

”Og så er der alle de ting, man ikke kan måle. Folk bliver mindre syge i en ejendom med et godt indeklima og arbejdsmiljø. Der er desuden meget at spare ved at overlade driften af ejendommen til andre, så du som virksomhedsleder kan koncentrere dig om at drive din egen forretning,” siger Allan Schouv Jakobsen.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen