Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Danskernes fortrukne hobbyer

Node Image Upload hund

Hvert år får danskerne øjnene op for en ny hobby, som fanger deres interesse. I år er ingen undtagelse. I takt med at danskernes rådighedsbeløb konstant bliver større, bliver der brugt flere og flere penge på danskernes fortrukne hobbyer.

Et større rådighedsbeløb giver flere muligheder
Den almene dansker har flere penge mellem hænderne end nogensinde før. En familie bestående af to forældre og to børn har i gennemsnit en disponibel indkomst på 620.000 kroner. Vi er efterhånden kommet godt ud af den økonomiske krise, og derfor stiger den disponible indkomst. Vi har en lav inflation samt en generel lønstigning, som medfører, at danskerne får et større rådighedsbeløb.  I og med danskerne har fået flere penge, er privatforbruget ligeledes steget. En del af pengene bliver altså brugt på de hobbyer, som danskerne har et godt øje til.

Danskernes yndlingshobbyer
I anno 2018 har danskernes endnu engang fået en ny yndlingshobby. Hvor det førhen har været golf, som har været den fortrukne hobby, har jagt løbet med sejren i år. Jagt er i sandhed blevet mange danskernes fortrukne hobby. Der er langt flere mennesker, som vælger at få taget et jagttegn, hvilket åbner op for et helt nyt marked. Det er ikke længere blot midaldrende mænd, som går på jagt. De unge har i de seneste år fået øjnene op for jagt. Det nye marked giver de danske virksomheder en række nye muligheder. Antallet af jagt-webshops er oplevet en massiv vækst. Den massive vækst resulterer i en øget konkurrence og priserne bliver presset i bund, da forbrugeren nemt kan få ind at sammenligne priser på jagtudstyr.

En god klassiker
En anden hobby som danskerne stadig elsker, er fitness. Hele træningsmarkedet er et marked, som aldrig synes at mættes. Det er efterhånden mange år siden, at den såkaldte sundhedsbølge strømmede ind over os. Og sådan som det ser ud nu, så kommer bølgen til at vare mange år endnu. Hvert år laver danskerne nye nytårsforsæt, som går ud på at træne mere, hvorfor de danske fitnesscentre har den største indtjening i januar måned. Dog omfatter sundhedsbølgen ikke blot de danske fitnesscentre, men også meget andet. Sundhedsbølgen resulterer ligeledes, at danskerne går mere og mere op i, hvad de propper i munden. Prework og proteinbarer har i sandhed fundet frem til danskernes hjerte, da danskerne ved at spise disse, føler sig mere sunde og oplagte til en god omgang træning.

Sundhedsbølgens indflydelse på markederne
Sundhedsbølgen har resulteret i, at nogen af de danske virksomheder har måtte tilpasse sig og tilføje nye produktgrupper ind i deres sortiment. Efterhånden laver KiMs og alle de andre snackfirmaer rodfrugtchips og andre produkter, som for forbrugeren til at føle sig mere sund. Det gælder ligeledes take-away hjemmesider. Det er ikke længere blot snaskede pizzaer og kaloriefyldte burgere, som man kan bestille på take-away-hjemmesider. Danskerne værdsætter en sund aftensmad, hvorfor der nu tilbydes sunde alternativer. Den stigende tendens inden for sunde madvaner, skyldes i højere grad de sociale medier. Som forbruger bliver man konstant mindet om kropsidealer, og får kastet sunde opskrifter i hovedet hver gang vi åbner for et magasin. Dog oplever flere og flere danskere stress på arbejdet, som typisk resulterer i, at man ikke har tid og overskud til at handle ind og lave mad. Dog ønsker danskerne stadig at holde facaden og gå efter det sunde valg, hvilket er hvorfor, at de danske take-away-virksomheder har fået et større fokus på de sunde alternativer.

Fart over feltet
Der er ikke noget nyt i, at danskerne elsker biler. Biler vil formegentlig altid være en af danskernes favorithobbyer. Danskerne har aldrig haft så mange biler, som de har i dag. På trods af Danmarks høje afgifter, er der over 3 millioner biler i Danmark. Danskerne anser en bil som den ultimative vej til frihed, og kan få en stresset hverdag til at synes mindre stressende. Danskernes fortrukne bil er en Peugeot 208, som der næsten blev solgt 10.000 af i 2017. På en solid andenplads ligger Volkswagens Up! Med over 7000 biler solgt. Dog er det ikke kun de små biler, som folk elsker. Danskerne elsker at fremvise deres succes, og mange vælger at gøre dette, ved at købe en luksusbil. Dog er det ikke alle, som har råd til at investere i en ny lækker bil, og derfor kan det være en nødvendighed at låne til en ny bil. Førhen har Tesla været en sikker vinder, men efter at der blev reguleret på afgiften på elbiler, har de oplevet stor nedgang. Porsche og Audi er stadig de sikre valg, når der er tale om køb af luksusbiler.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen