Berlingske Business
17:42
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Danske virksomheder får stadig alt for lidt ud af LinkedIn

Node Image Upload linkedin-1084446_960_720

I løbet af de sidste ti år har de sociale medier indtaget en større og større rolle i danskernes hverdag både, når det kommer til kommunikation, markedsføring, nyhedsformidling og ikke mindst jobsøgning. Særligt Facebook og LinkedIn er to af de mest brugte sociale medier herhjemme og selvom, at det kan være svært at forstå, så er der stadig alt for få danske virksomheder, der høster det fulde potentiale af at være til stede på LinkedIn, påpeger digitalt bureau.

Danske virksomheder høster ikke frugterne af at være til stede på LinkedIn
Danskerne er nogle af de ivrigste i EU til at anvende sociale medier. Således var der ved udgangen af 2016 hele 3.7 millioner danske profiler på Facebook, imens der tilsvarende var hele 1.7 millioner oprettede profiler på det sociale medie LinkedIn. Og selvom 1.7 millioner oprettede LinkedIn profiler svarer til over halvdelen af den aktive arbejdsstyrke herhjemme, så er der ifølge digital konsulent Simon Osbech, fra det digitale bureau Obsidian Digital, stadig mange virksomheder, som ikke høster alle frugterne af at være til stede på LinkedIn:

”I dag ser vi stadig mange virksomheder, som opretter en profil på LinkedIn og ikke rigtigt kommer videre. Det er en stor skam, da danske virksomheder kan bruge LinkedIn til alt fra rekruttering til faglig branding og ikke mindst annoncering.”

En undersøgelse fra konsulenthuset Ballisager viste sidste år, at 42 pct. af danske virksomheder brugte LinkedIn som en direkte rekrutteringskanal. For tre år siden var det tal blot 3 pct. Men udover at bruge mediet til rekruttering kan man som virksomhed også få meget ud af at lægge en klar brandingstrategi.

Flere undersøgelser har således vist, at virksomheder med aktive medarbejdere på LinkedIn får flere henvendelser, og som selvstændig kan mediet være en af de mest effektive kanaler til at finde nye kunder, som det er set med iværksætteren Magnus Kjøller, der i dag blot er kendt som ’Business Angel’ på LinkedIn.

Det samme gør sig desuden gældende for offentlige virksomheder – her viser undersøgelserne også, at borgere i fremtiden i stigende grad vil gøre brug af sociale medier, såsom Facebook og LinkedIn, hvis de vil henvende sig med en forespørgsel til en kommune eller eksempelvis klage over skat, hvilket understreger det sigende behov for at danske virksomheder bliver mere aktive på LinkedIn. I dag er det for eksempel kun 3% af alle danskere der tjekker sin LinkedIn profil hver dag imens det tilsvarende tal for Facebook er hele 67%.

LinkedIn kan overhale Facebook inden for få år
En af årsagerne til at LinkedIn endnu ikke er blevet ligeså stort som Facebook, når det kommer til markedsføring er ifølge Simon Osbech, at LinkedIn har været langsom til at komme ud af starthullerne. LinkedIn blev således opkøbt af Microsoft i år 2016 for hele 173 milliarder kroner, men på trods af den store investering, så har Microsoft stadig ikke gjort nok for at lukke hullet op til Facebook, men dette kan snart ændre sig.

I sidste måned åbnede LinkedIn op for, at man kan lave retargeting, som har været en af de største succeser på Facebook i de senere år. ifølge Simon Osbech kan dette være første skridt i et langt sejt træk for LinkedIn til at overhale Facebook, som det mest profitable sociale medie, selvom der stadig er en række forhindringer:

”Lanceringen af retargeting på LinkedIn er bestemt et skridt i den rigtige retning, men overvejende mangler man stadig at tilbyde flere annonceformater, samt mulighed for at lave mindre målgrupper end det er tilfældet i dag, og sidst men ikke mindst, så skal visningspriserne bankes ned på et tilsvarende niveau, som vi ser hos Facebook, da det i dag kan være op til ti gange så dyrt at bruge LinkedIn til annoncering som Facebook.”

LinkedIn kan bære væksten inden for digital marketing i de kommende år
Såfremt at Microsoft lykkes med at få implementeret de ønskede ændringer af LinkedIn, er der hos Simon Osbech ingen tvivl om, at såvel LinkedIn som den nye markedsføringslov kan få stor betydning for væksten inden for e-handelen i Danmark, herunder særligt for B2B-markedet, som indtil videre ikke har slået igennem på nettet i samme stil som B2C-virksomhederne:

”I dag mangler vi stadig at se, at de store tunge B2B virksomheder omfavner de digitale marketingsværktøjer, og når først dette bliver ren realitet, så vil den samlede værdi af e-handlen herhjemme hurtigt komme til at vokse markant. Derfor er vi ikke i tvivl om, at LinkedIn kan blive en stor del af at drive den fremtidige vækst at dansk e-handel”.

Simon Osbech hæfter sig ved, at B2B-virksomheder ofte sælger mere komplekse produkter som eksempelvis softwareløsninger såsom et dialer program, der kan være svær at sælge via Facebook, da man ikke har meget plads at arbejde med og derudover er det svært at ramme de rette personer med de rette kompetencer. Dette ville være lettere med LinkedIn da man kan gå direkte efter produkt- eller salgschefer.

”Hvis LinkedIn gør det muligt at henvende sine annoncer imod mindre målgrupper vil man formodentlig se, at flere og flere virksomheder, særligt B2B-virksomheder, vil bruge LinkedIn langt mere i deres markedsføring end det er tilfældet i dag, og disse virksomheder både køber og sælger varer for helt andre summer end privatpersoner gør, hvilket vil øge værdien af den danske e-handel markant", afslutter Simon Osbech.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen