Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Danske opfindere og designere løber større risiko end nordiske kolleger

Topbillede

Danske designere, opfindere og iværksættere forsikrer i markant mindre omfang deres patenter og varemærker end deres ligesindede i de nordiske lande. Det viser en opgørelse fra Nordens største forsikringsselskab.

Dansk design tordner frem. Møbler, belysning og boligtilbehør sælger bedre end nogensinde. Nye navne dukker op og holder liv i den danske designtradition til enhver pengepung.

En bagside af succesen er, at risikoen for kopiering også øges. Især små danske iværksættervirksomheder lider under krænkelser af immaterielle rettigheder, når design eller opfindelser bliver kopieret og udvandet.

Erfaring viser, at juridiske kampe om kopiering eller krænkelse af ophavsret let løber op i flere hundrede tusind kroner og kan sende en virksomhed i knæ. Mange har ikke har ressourcerne til at lægge sag an.

»Ofte er det nødvendigt at tage disse kampe for simpelthen at sikre det, man lever af, men gevinsten ved en retssag kan være mindre end de ressourcer, man bruger på det,« fortæller Jacob Nielsen, produktchef i If Skadeforsikring.

»Det er dyre og langvarige processer, som udover det økonomiske aspekt også trækker mange ressourcer ud af virksomheden.«

Jacob Nielsen tilføjer, at patentsager ofte er komplicerede og kræver juridisk og teknisk indsigt. Derfor har man næsten altid brug for en advokat og måske også teknisk bistand.

Tolv gange færre i Danmark
Der findes tre udbydere af patent- og varemærke­forsikringer på det danske marked. If er eneste danske selskab, og har søsterafdelinger i de nordiske lande. En opgørelse fra If viser, at antallet af forsikrede virksomheder i Danmark med patent- og varemærkeforsikring er 12 gange mindre i Danmark end i Finland, selvom indbyggertallet er stort set ens. I Norge og Sverige har If forsikret fire gange så mange virksomheder med patent- og varemærkeforsikringer som i Danmark. Markedssituationen, blandt udbydere af patent- og varemærkeforsikringer, er sammenlignelige i alle lande.

»Forsikringen kan være altafgørende for små og mellemstore designvirksomheder, møbelproducenter og opfindere,« siger Jacob Nielsen.

»Den hjælper hvis virksomheden får krænket sine immaterielle rettigheder og dækker omkostningerne til en retssag. Men den virker også den anden vej rundt, hvis man selv bliver mødt med et krav for at krænke andres immaterielle rettigheder. Det kan udvikle sig til en erstatningssag, hvor en eventuel erstatning så dækkes via ansvarsdækningen,« forklarer han.

Hos If, der har udbudt forsikringen i knap 2 år, ser man flere forklaringer på forskellene.

»Kendskab og prioritering hos målgruppen er formentlig en stor del af forklaringen. Fra vores side kan vi blive mere synlige og opsøgende overfor de interesseorganisationer og netværk, som varetager designere og opfinderes interesser,« siger Jacob Nielsen.

FAKTA:
Patent- og varemærkeforsikring

Forsikring for virksomheder, som beskæftiger sig med innovation, design, reklame eller IT. Forsikringen hjælper hvis man får krænket sine immaterielle rettigheder (fx patenter, varemærke, ophavsret eller design) og dækker bl.a. udgifter og bistand til en retssag. Kommer man selv til at krænke andres immaterielle rettigheder, kan et eventuelt erstatningskrav dækkes via forsikringens ansvarsdækning. (Kaldes også IPR-forsikring)

Immaterielle rettigheder (IPR)
Immaterialret (eller Intellectual Property Rights) er en fællesbetegnelse for en lovbestemt beskyttelse af intellektuelle frembringelser som design, formgivning, kunst, opfindelser, prototyper, litteratur og forretningskendetegn mv. Der findes forskellige love for de forskellige frembringelser, der beskyttes (fx ophavsretsloven, patentloven, brugsmodelloven, designloven og varemærkeloven).

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen