Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Dansk iværksætter-duo fejrer kobberbryllup

Node Image Upload legeakademiet

I anledning af iværksætterugen i uge 47 bringer vi hermed et kundeportræt af en iværksættervirksomhed, som fejrer kobberbryllup i november 2017

Klokken er 08.00 en tåget og kølig morgen i Hørsholm. Stemningen er høj, forventningsfuld og lidt fnisende på kontoret hos Legeakademiet. Alle otte ansatte og nogle familiemedlemmer står med flag og kigger på hoveddøren, som i dagens anledning er flot pyntet med port og legetøj.

12,5 års succesrigt partnerskab
Ann Riemer har arrangeret surprisemorgenmad for sin kære iværksætterpartner Jane Vestergaard, for de to kvinders forhold er på mange måder som et ægteskab. Hun fortæller: ”Vi er som Ying og Yang. Det, som jeg ikke er så god til, er Jane fuldstændig vildt god til – og det, som hun ikke rigtig kan, er jeg god til. Vi komplementerer hinanden helt perfekt, og det vidste vi bare fra starten. Vi blev på en måde professionelt forelskede, da vi mødte hinanden og startede Legeakademiet.”

Boede tusinder af kilometer fra hinanden
Når man iværksætter en webshop, giver det mulighed for at være mobil. Den mentale mobilitet, som iværksætteri er kendetegnet ved, kan være helt fysisk, når forretningen er digital.

I 2017 er Legeakademiet for første gang en samlet gruppe af mennesker, og Ann og Jane kan mødes fysisk hver dag. Men for få år siden boede Jane fire år i Chicago med sine to børn, og Ann flyttede først for kort tid siden til Sjælland med sine tre børn. Gennem årene har de gjort Skype-møder på tværs af oceaner, tidszoner og barsler til deres helt egen form for mobilitet og frihed.

Ann og Jane udlever friheden ved iværksætteri
Mange iværksættere nævner den personlige frihed som en af de helt store fordele ved at starte eget firma. Ann og Jane har virkelig forstået at udleve den frihed, som mange ellers bare taler om. De har begge haft et fuldt og helt liv, både socialt og familiært, samtidig med at de har drevet Legeakademiet frem fra et par hylder med lærende legetøj i privatens pulterkammer til at blive en stor succes. I dag består Legeakademiet af et stort lager i Kolding, ni ansatte og en omsætning, der i 2017 er præcis 1000 gange større end det første års omsætning i 2005.

Hvorfor er det noget særligt at være iværksætter som par?
Jane: ”Ingen kan alting, og det er en fejl at prøve at gøre alt selv. Vores succes som virksomhed handler om, at vi kender os selv godt nok til at vide, hvad vi kan hver især, og hvad vi skal finde hos andre.”

Ann: ”Som professionelt par komplementerer og supplerer vi hinanden. Det er noget af det allervigtigste som iværksætterpar. Bliv bevidst om dine kompetencer og find nogen, som kan hjælpe dig med at realisere dig drøm. Vi har et levende netværk af folk, som kan alt det, vi ikke er spidse i. Jane og jeg deler en kæmpe stor passion for at give alle børn, uanset kompetencer og alder, mulighed for at lære, mens de leger, og det har været vores drivkraft helt fra starten. Det er vores fælles omdrejningspunkt, som stadig gør det til en fantastisk ting at drive Legeakademiet.”

Jo større succes, jo flere børn lærer mere
Siden starten i 2005 er det gået over stok og sten for de to energiske kvinder, og Legeakademiet modtog Børsens Gazelle-pris både i 2012 og 2013. Gazelleprisen bliver tildelt danske iværksættere, som minimum fordobler omsætningen gennem fire regnskabsår. Det er meget hårde krav, men selv ikke finanskrisen har sat en stopper for Legeakademiets massive vækst. Men hvorfor er lærende legetøj sådan en succes?

Jane: ”Vi vil gerne bakke op om nysgerrigheden. Nysgerrighed skal drive Danmark frem som innovativt samfund. Det skal være sjovt at lære. Alt vores legetøj har en udviklende funktion. Det skønne er, at jo mere legetøj vi sælger, jo flere børn får bedre muligheder for at udvikle deres kompetencer både motorisk og intellektuelt.”

Ann: ”Vi startede, da vi selv havde små børn, med at sælge udviklende legetøj til andre forældre. Lærende legetøj var dengang stort i eksempelvis USA, men ikke herhjemme. Det er det så nu, i kraft af Legeakademiet. Men efterhånden har vi også skoler og institutioner som kunder - og børn med særlige behov og mennesker med kognitive vanskeligheder. Som iværksætter skal du hele tiden være nysgerrig, men også bevare integriteten. Hold fast i det, du tror på. Vi tror på, at alle børn har ret til at lege og lære.”

Fremtidens projekter
Legeakademiet står overfor mange spændende udfordringer med støt vækst, nye samarbejder med blandt andre Folkekirkens Nødhjælp og en nystartet norsk webshop. Ann og Janes partnerskab går ind i en ny fase, hvor de ikke længere har små børn og mange kilometers afstand.

Vi ønsker den dynamiske og mobile Ying-Yang duo et stort tillykke med kobberbrylluppet.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen