Berlingske Business
17:43Tak for i dag
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Danmark har stadig meget at forbedre selvom at vi er EU’s digitale duks

Node Image Upload eu

Tidligere på måneden offentliggjorde EU-Kommissionen en rapport, der fremhævede Danmark som det mest digitale land i EU. Men selvom at Danmark på mange måder er langt foran en stor del af de øvrige EU-lande, når det kommer til digitalisering, så er der stadig en lang række områder, som bør forbedres, påpeger digitale eksperter fra Obsidian Digital.

Danmark er EU’s digitale duks – vi er langt foran vores nabolande
Tidligere på måneden offentliggjorde EU-Kommissionen sin årlige opgørelse over de mest digitale lande i EU. Her toppede Danmark listen og kan derfor igen kalde sig det mest digitale land i verden. EU’s digitale opgørelse indregner såvel graden af digitalisering inden for den offentlige sektor, samt i det private erhvervsliv. Ifølge EU-Kommissionen skyldes Danmarks førsteplads særligt, at en stor grad af vores offentlige sektor er blevet digital, samtidig med, at e-handlen fortsat vinder større og større indpas i Danmark, hvilket har bidraget til at få flere danske virksomheder til at omfavne digitaliseringen. Sidste år oversteg værdien af den danske e-handel herhjemme således 100 milliarder kroner, hvilket forventes at øges endnu mere i indeværende år.

Hos det digitale bureau Obsidian Digital vækker EU’s seneste opgørelse glæde. Her hæfter man sig ved at øget digitalisering fortsat bliver en vigtigere del af danske virksomheders konkurrenceevne:

”Rent fagligt er vi meget glade for, at Danmark igen er det mest digitale land i EU. Det at vi har valgt at tage digitaliseringen til os, skaber både øget produktivitet i såvel det offentlige som det private erhvervsliv, hvilket skaber grobunden for øget vækst og forbedret konkurrenceevne hos danske virksomheder”, forklarer SEO-konsulent Anne Sofie Christensen.

Anne Sofie Christensen fremhæver særligt, at Danmark er karakteriseret ved at digitaliseringen er blevet rullet ud i løbet af kort tid. Blandt andet fungerer en lang række offentlige service såsom de danske a-kasser, med Ledernes A-kasse i spidsen, næsten udelukkende digitalt, imens det samme er sket inden for det private erhvervsliv. Her fremhæver Anne Sofie Christiansen særligt, at et område som boligmarkedet og advokatbranchen, som er to 'gamle' brancher, som hurtigt har fået nyt liv på nettet. For eksempel er der i dag 500% flere søgninger efter lejeboliger i København end for få år siden, hvor der stadig var mange der ledte efter boliger analogt via aviser eller kontaktannoncer. I dag foregår boligsøgning på den anden side næsten udelukkende digitalt.

Brug for øget fokus på digital uddannelse i Danmark – vi mangler IT kompetencer
Men selvom at Danmark i det næste år kan kalde sig for EU’s digitale duks, så påpeger man hos Obsidian Digital, at man ikke skal bruge denne titel til at hvile på lauerbæerne. Ifølge det digitale bureau er der fortsat en lang række områder, hvor der er brug for en øget indsats, hvis Danmark også i fremtiden skal være blandt de mest digitale lande i verden.

”Selvom vi er rigtigt langt fremme inden for de offentlige tjenester og i de private virksomheder, så hænger vores uddannelsessystem stadig bagefter. I dag er vi ikke gode nok til at klæde den næste generation ordentlig på til en digital tilværelse, og digitalisering bør derfor tænkes meget mere ind i traditionelle uddannelser, uanset om der er tale om en kommunikationsuddannelse, en samfundsvidenskabelig uddannelse eller noget helt tredje, da IT stadig bliver en støre del af vores hverdag og dermed også vores jobfunktioner”, uddyber Anne Sofie Christensen.

Siden langt fra alle uddannelser i dag har fokus på den stigende digitalisering, er rigtig mange inden for IT i dag selvudlærte, da mange finder den nyeste viden online på relevante IT-blogs frem for i skolebøger.

Digitale tjenester skal blive mere sikre og troværdigheden skal bevares for danske webshops
Udover at der er brug for flere uddannelser, der beskæftiger sig med IT og digitalisering, så påpeger man hos Obsidian Digital, at der fortsat er brug for at styrke IT-sikkerheden i Danmark. Et stigende antal danske virksomheder bliver i disse år udsat for forsøg på hacking, særligt fra udlandet, og derudover har der også været flere sager, der har involveret offentlige institutioner og deres sløsede omgang med personfølsomme oplysninger.

Som en tredje ting er der også kommet flere sager i Danmark med danskere der bliver udsat for svindel, når de handler online, og derfor mener man hos Obsidian Digital, at er brug for der bliver gjort endnu mere for at sikre danskernes digitale sikkerhed, når de færdes på nettet.

"Hvis man vil være bland det mest digitale lande i verden i fremtiden, så skal man også kunne garantere borgene en meget høj grad af tryghed, både når de handler sin privatpersoner på nettet, og når de interagerer med offentlige myndigheder på nettet. Og på dette punkt er flere lande under pres inklusive os selv, og derfor er der brug for at der både fra offentlig og privatside bliver investeret mere i at gøre det trygt at færdes online, siger Anne Sofie Christensen.

De nordiske lande er de mest digitale i EU
Selvom at Danmark stadig har en række områder at forbedre, så er det tydeligt, at de nordiske lande er blandt de mest digitale i EU. Udover Danmark er både Sverige og Finland placeret i toppen over de mest digitale lande ifølge EU’s undersøgelse, og denne udvikling forventer man hos Obsidian Digital vil fortætte i de kommende år.

”I de sidste år har de nordiske lande skiftet til at ligge nr. 1 på EU’s liste, og dette vil nok fortsætte i de kommende år. Den eneste reelle udfordrer til denne position lige nu kommer fra Holland. Samlet set ser vi dog fortsat et stort efterslæb i Sydeuropa, hvor store lande som Italien, Spanien og Frankrig har langt vej igen”, afslutter Anne Sofie Christensen.

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen