Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Danmark: En nation af tilbudsjægere

Node Image Upload rabat

Nok sætter vi kvalitet højt i Danmark, men prisen er stadig den afgørende faktor, når vi handler ind. Med den stigende interesse for nethandel er det blevet endnu nemmere at sammenligne priser på tilsvarende produkter, og vi danskere søger gode tilbud og rabatter som aldrig før.

Danskerne er vilde med tilbud
Vi kan alle godt lide at falde over et godt tilbud. At finde en vare man var på udkig efter (eller i hvert fald meget hurtigt fik brug for) på tilbud er en dejlig følelse. En krone sparet er en krone tjent, som man siger. Dette udtryk er der tilsyneladende mange danskere, der lever efter, for vi er et folkefærd, der jagter tilbud som aldrig før! Vi skal for eksempel ikke mange år tilbage, før Black Friday var et helt ukendt fænomen her i landet. I 2013 indførte enkelte webshops det og kørte med gode tilbud i november. Året efter fulgte flere varehuse efter, og i de sidste 4 år har det været den største handelsdag på året.

Salget på tøj og lignende steg da også med hele 4,4 % i år 2017 i forhold til samme måned året forinden, og alt tyder altså på, at Black Friday er kommet for at blive! Black Friday taler nemlig til vores tilbudshungrende hjerter, og det er noget, vi godt kan lide! Ved at gøre sine køb til Black Friday kan man desuden klare julegaveindkøbene i god tid, og dét er der mange danskere, der sætter pris på. Tal viser nemlig, at salget af tøj og lignende fra september til oktober måned 2017 faldt med 5,8 % og det kan altså tyde på, at folk venter på den helt store, sorte handelsdag, hvor alting kan findes til en endnu skarpere pris!

Kvalitet er vigtigt, men prisen er vigtigere
Nok er kvalitet vigtigt for mange danskere, og de fleste vil også gerne bryste sig af at være kvalitetsbevidste, men vores generelle handelsmønstre viser noget lidt andet. For nok går vi op i kvalitet, bæredygtighed og dyrevelfærd, men i sidste ende er prisen alligevel den afgørende faktor. En rundspørge blandt forbrugerne viser for eksempel, at flere ønsker mere fokus på økologi, dyrevelfærd og bæredygtighed i mælkeproduktionen.

Disse prioriteringer forsvinder imidlertid, når vi står ved køledisken, og så er det alligevel den billige, konventionelt producerede mælk, der ryger ned i indkøbskurven. Således er det kun cirka 30 % af al den mælk, der bliver solgt i Danmark, der er økologisk. Det strider umiddelbart imod den generelle holdning, at der skal mere fokus på økologi og dyrevelfærd. Grunden til disse modstridende mønstre i ønsket om økologi og vores faktiske indkøb grunder sandsynligvis i den prisforskel, der er.

En billig, konventionelt produceret liter mælk koster cirka 5 kroner, mens en økologisk én af slagsen koster 8. En undersøgelse lavet for Arla viser, at cirka 37 % af forbrugerne ønsker mere fokus på økologi, når de bliver spurgt om deres holdning til mælkeproduktionen, mens kun 26 % af dem fokuserer på økologi, når de faktisk køber mælk. I købssituationen er prisen nemlig det afgørende for hele 44 % af forbrugerne.

Rabatkuponerne er vendt tilbage
Før i tiden var rabatkuponer noget, der sad bagerst i avisen eller damebladet. Der blev gjort en lille smule grin med dem, der gjorde en dyd ud af at samle og bruge rabatkuponer, men sådan er det bestemt ikke længere! Nok er de sjældent i avisen i vor tid, men til gengæld bruger danskerne gerne tid på at finde rabatkoder på nettet.

Det er blandt andet noget, der kan mærkes hos Rabatbanditten.dk, som er en hjemmeside, der hjælper danskerne med at finde de bedste priser, de bedste tilbud og de bedste rabatkoder til handel på nettet. Her – og på andre lignede hjemmesider – søger danskerne gerne hen, før de køber noget af større værdi for at tjekke, om de måske kunne få det lige lidt billigere.

Denne form for service og hjemmesider er vundet frem inden for de seneste år, og det viser noget om danskernes forkærlighed for gode tilbud. At gå fra butik til butik og undersøge priserne på ens produkter er en møjsommelig affære, men når man med et enkelt besøg på en hjemmeside kan sammenligne priserne – og måske endda finde en rabatkode – kan vi godt overkomme det. For nok går vi op i kvalitet, men prisen er i sidste ende det vigtigste for os, og vi bruger gerne lidt ekstra tid på at undersøge vores muligheder, hvis det betyder, at vi kan spare en krone eller 5!

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen