Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligsalg: Købesummen falder i store del af landet

Node Image Upload skaleret_n0a8468

I en tredjedel af landets kommuner er det beløb, der bliver handlet huse for, faldet på blot et år. Samtidig stiger den samlede købesum på landsplan. Stigningen er dermed skævt fordelt i landets kommuner, viser nye tal fra Boligsiden.dk.

I februar måned blev der solgt 3.627 huse i Danmark til en samlet købesum på 8,2 milliarder kroner, viser nye handelstal fra Boligsiden.dk. Sammenlignet med det beløb, der blev spenderet på husmarkedet i samme periode sidste år, er der tale om en stigning i kroner og øre på 625 millioner kroner.

Den øgede vækst er dog langt fra jævnt fordelt i kommunerne, hvor der både ses markante stigninger og fald i den procentvise udvikling henover det seneste år. I omkring en tredjedel af landets kommuner ses en nedgang i den samlede købesum, og i ni kommuner er der tale om et fald på over 25 procent, når man sammenholder beløbet i februar i år med forbruget i samme måned sidste år.

Størst er faldet i kommunerne Vesthimmerland, Halsnæs og Rudersdal, hvor ændringen lyder på over 40 procent. Men også populære kommuner som Gentofte og Fredensborg er med i top 10 over de største fald i købesummen.

”Den lavere købesum er et udtryk for en nedgang i antallet af handler, der kan være forårsaget af to ting, manglende efterspørgsel og et for højt prisniveau. Det afspejler top 10 over de største fald ganske godt med Vesthimmerland i den ene ende af spektret og Gentofte i den anden. I kommuner, hvor priserne har gennemgået eksplosive prisstigninger, er det forventeligt, at markedet reagerer og regulerer sig selv,” siger Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

Stigninger på over 50 procent
Omvendt er salget boostet i store del af landet. I ni kommuner er det beløb, der blev handlet huse for i februar måned steget med over 50 procent på et år. Det gælder blandt andet i de københavnske omegnskommuner Greve og Køge, hvor sidstnævnte har oplevet en vækst på knap 100 procent.

Det er dog langt fra kun de klassiske vækstkommuner, der oplever en massiv stigning i købesummen. Det gælder også kommuner som Kerteminde, Tønder og Norddjurs.

”Desuden er det værd at bemærke, at der i Odense ses en stigning på 54 procent, hvilket svarer til 105 millioner kroner. Til sammenligning lyder stigningen i København og Aarhus på mere beskedne 21,4 og 3,3 procent. Det siger en hel del om det vækstpotentiale, der er på det fynske boligmarked,” siger Birgit Daetz.

Færre ejerlejligheder og flere sommerhuse
På markedet for ejerlejligheder blev der i februar solgt for 4,1 milliarder kroner fordelt på 1.556 handler. Der er dermed tale om et fald i salget i forhold til sidste år, hvor der blev handlet 1.719 ejerlejligheder. Her var den samlede købesum for måneden 242 millioner kroner højere end i år, dog blev en ejerlejlighed handlet til gennemsnitligt 100.000 kroner mindre i februar 2017.

Salget af sommerhuse er derimod steget fra 481 handler i februar sidste år til 514 i år, hvor der blev købt for omkring 661 millioner kroner. Købesummen i årets anden måned i 2017 lød på 583 millioner kroner.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen