Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Boligpriserne falder, før købmanden lukker

Node Image Upload lukket_aldi

Købmanden er det livgivende symbol på en landsby i vækst, men nogle steder må han dreje nøglen om og lukke butikken. Boligsiden.dk har undersøgt sammenhængen mellem boligpriser og købmandslukninger og fundet ud af, at købmanden typisk lukker, efter boligpriserne er faldet. Lukningen er dog ikke ensbetydende med en landsbys død, for indimellem kommer der en ny købmand i stedet.

I Serritslev nord for Brønderslev og i Hylke ved Skanderborg er købmanden truet af lukning, men i begge tilfælde er entreprenante borgere gået ind i kampen for at bevare deres lokale dagligvarebutikker ved at lave en ordning, hvor borgerne kan købe anparter i bevaringen af købmanden.

I en lang række andre småbyer i Danmark er historien om den lokale købmand ikke helt så lykkelig. For her er butikken lukket, så borgerne må handle andre steder, indtil der måske på et tidspunkt åbner en ny købmand. Men hvad nu hvis man i de byer havde vidst mere om, hvilke tegn man skulle holde øje med, inden en købmand lukker? Kunne de så have gjort som i Serritslev og Hylke?

Boligsiden.dk har undersøgt ét af de væsentligste parametre for, om en landsby er i vækst: Boligpriserne. Undersøgelsen omfatter en række købmænd, der er lukket i perioden 2011 til 2016, og den omfatter alle bolighandler i en radius af fem kilometer omkring disse købmænd. Analysen af tallene tegner et klart billede af udviklingen.

”Vi siger ofte, at boligpriserne falder, efter en købmand er lukket, men den forklaring har været blind for udviklingen, inden det kommer dertil. Den her analyse viser, at det forholder sig omvendt. Boligpriserne falder, før købmanden lukker i 10 ud af 14 tilfælde. Det fald kan have rod i konjunkturer, men det kan også skyldes fraflytning, skolelukning eller husenes generelle stand,” siger Birgit Daetz, der er kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk, og forklarer videre:

”Når vi ved, at boligpriserne falder, inden købmanden lukker, har vi et grundlag for at vide, hvornår vi skal sætte ind og prøve noget af det, som de er lykkedes med i Serritslev og Hylke. På den måde kan flere måske finde en løsning, så de kan beholde deres købmand.”

At fastholde og tiltrække borgere
I interesseorganisationen Landdistrikternes Fællesråd finder de resultaterne af Boligsiden.dk’s undersøgelse interessante. De forudser, at landsbyer fremover i højere grad kan bruge udviklingen i boligpriserne som én af rettesnorene for, hvornår de skal sætte ind med indsatser mod for eksempel fraflytning.

”Det her beviser, hvor vigtigt det er for de små samfund at finde strategier tidligt for at fastholde og tiltrække nye borgere, så husene ikke forfalder og virksomhederne har folk at ansætte. Det er vigtigt for at skabe en god spiral, der skaber vækst frem for det modsatte, så ikke bare købmanden består, men så forsamlingshuset, skolen og de erhvervsdrivende også bliver i byen. For vi ved fra en undersøgelse blandt ejendomsmæglerne, at når først dagligvarebutikken er lukket, så kan det have store konsekvenser for huspriserne i byen,” siger formanden for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard.

Når nye købmænd afløser de gamle
Lykkes det ikke at iværksætte indsatser, der kan bevare købmanden i byen, betyder det ikke nødvendigvis, at borgerne flytter i hobetal, og at byen må lukke. Faktisk viser undersøgelsen af byerne med de lukkede købmænd, at der i flere tilfælde åbner en købmand senere i samme lokaler eller et andet sted i byen.

For eksempel arbejder et såkaldt købmandsudvalg lige nu i Bolderslev tæt på Aabenraa på et initiativ, der skal sikre, at der igen kommer en butik i byen med dagligvarer på hylderne.

”Vi kan heldigvis læse i lokale medier, hvordan borgergrupper og lokalråd kæmper for enten at få åbnet en købmand eller at bevare en eksisterende som i Serritslev og Hylke. Vi ser mange af den slags tendenser mod omvendt urbanisering lige nu, hvor man vælger det lokale til. Det er godt for landdistrikterne,” siger Steffen Damsgaard.

Birgit Daetz forklarer, at udviklingen i årene efter finanskrisen har styrket den tendens, Steffen Damsgaard taler om. Hun mener, at muligheden for, at chancen for at en ny købmand afløser den gamle er steget de seneste år.

”De små samfund bliver ofte hårdere ramt, når konjunkturen svinger nedad. Der er ikke nogen, der tør flytte derud, fordi det går dårligt. Folk bliver altså i den bolig og i det arbejde, de har. Når økonomien så svinger op igen, tager folk flere chancer på boligmarkedet, og så er der måske én, der tør at åbne en købmand. De her processer er ikke statiske, og vi kan ikke sige: hvis-a-så-b. Butikker åbner og lukker i både store og små byer, og derfor ser vi også, at flere købmandsbutikker kan genopstå.”

Gå til Boligsiden.dk for at se en liste over de lukkede købmænd, som analysen omfatter.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284,  e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen