Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Black Friday satte ny rekord i 2017

Node Image Upload black-friday-2925476_640

Igen i år kan aviser berette om ny rekord på Black Friday. Vi danskere købte for endnu mere end sidste år. Black Friday startede som en stor handelsdag i USA, og er i dag blevet Danmarks største handelsdag. Samtidig vækster e-handelen generelt i Danmark, som webshops blandt andet nyder godt af på Black Friday i november. 

Om Black Friday
Black Friday startede i USA, hvor det siden 2005 har været den travleste shoppingdag. Black Friday er fredag efter Thanksgiving, der altid er den fjerde torsdag i november. Black Friday falder derfor oftest på den sidste fredag i november.

Helt originalt stammer navnet Black Friday fra Philadelphia, hvor man brugte det til at beskrive den voldsomme trafik der opstod dagen efter Thanksgiving. Senere begyndte detailhandelen at bruge dagen til at give gode tilbud på deres varer.

Black Friday begyndte i Danmark i 2013 hvor de første webshops begyndte at føre særlige tilbud. Siden da har forbruget på Black Friday vækstet og slået nye rekorder hvert år.

Black Friday fik for alvor sit gennembrud i Danmark i 2015, hvor dagen første gang slog rekord for største handelsdag i Danmark nogensinde.

Start på julehandelen
En af de mange grunde til at vi køber meget ind på Black Friday kan sættes i forbindelse med, at det for mange ses som starten på julehandelen. Med dagens placering i slutningen af november, er der ofte kun et par dage eller måske en uge til første december.

Derfor har de fleste forbrugere allerede gjort sig tanker omkring juleindkøbene, og det er for mange oplagt, at gøre lidt af de mange indkøb, på en dag hvor der er mulighed for at få rabat.

Og det ved butikkerne godt. Derfor vælger mange butikker at udvide retur- eller bytteretten i forbindelse med Black Friday. På den måde, gør de det muligt for forbrugeren at købe deres julegaver på Black Friday. Mange butikker laver fx. bytteret frem til midten af januar, selvom varerne bliver købt allerede i slutningen af november. Så er der mulighed for at købe julegaver, der kan byttes, og Black Friday kan derfor ses som startskuddet på julehandelen.

Der kan også være mange penge at spare ved at købe ind på Black Friday. Og med december som en dyr måned, der venter lige bagefter, kan det være en fordel at få købt lidt af julegaverne i god tid og så endda til billige priser.

Efterhånden som Black Friday er blevet mere og mere populært, er der også flere og flere forskellige butikker der har gode tilbud. Du kan derfor næsten finde alt til billige priser på Black Friday, om du så kigger efter nyt tøj, boligtilbehør eller måske en ny cykelhjelm.

Nye rekorder igen i 2017
Igen i 2017 slog Black Friday, som forventet, rekord for hvor mange penge vi danskere købte for på en dag. Grunden til at der bliver slået rekorder gang på gang kan sættes i forbindelse med at kendskabet til dagen bliver større og større.

Samtidig er der flere og flere butikker der hopper med på bølgen, og giver rabat eller særlige tilbud på bestemte varer. Det kombineret med den stigende opmærksom på dagen gør, at flere og flere danskere vælger at benytte sig af de gode tilbud.

Der er derfor blevet sat rekord i både 2015, 2016 samt i 2017. I 2017 lød rekorden på et forbrug på 2,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på næsten 6 procent sammenlignet med beløbet i 2016.

Det var især butikker der sælger el-artikler, modetøj samt køkkenudstyr der havde store besøgstal i deres butikker og webshops. Både Power og Elgiganten havde fx. en kæmpe omsætning på dagen. Men også andre webshops som fx. Kitchenone, der sælger køkkenudstyr kunne se et stigende besøgstal på Black Friday. Du kan finde Kitchenone.dk ved at klikke her.

Stor vækst for online handel
Der var faktisk mange webshops der kunne se et stigende besøgstal i løbet af Black Friday, da det især var e-handelen der havde en stor omsætning sammenlignet med 2016.

Generelt set oplevede de danske webshops et stigende antal besøgende på deres hjemmesider, og dermed også en stigende omsætning. Hvis de danske webshops sammenligner antal besøgende med en almindelig fredag, oplevede de i gennemsnit store stigninger på tilbudsdagen.

Forventninger til Black Friday var også, at især e-handelen ville vækste i år, hvilket kan sættes i forbindelse med at vi generelt handler mere på nettet.

Vi handler generelt mere på nettet
Den danske e-handel er vækstet abnormt i løbet af de seneste ti år, og derfor er det også naturligt at der ses en stigning af handel via webbutikker på Black Friday.

Den stigende e-handel skyldes flere aspekter af vores dagligdag. Først og fremmest kan det forklares med, at vi bruger vores computer og mobil til mere og mere i dagligdagen. De fleste af os har vores mobil på os hele tiden, og vi bruger vores computer til meget forskelligt.

En af de ting, som vi fx. bruger computer og mobil til i løbet af dagligdagen, er informationssøgning om forskellige produkter. Hvis du fx. er på jagt efter en ny autostol eller cykelhjelm har du måske allerede været inde på nettet og søge efter testresultater eller lignende for at finde det bedste produkt.

Og når vi finder informationer om produkter online, er det også naturligt, at vi køber produkterne der.

Der er også mange der søger efter informationer om behandlinger via nettet, for så at vælge, hvilken klinik de gerne vil bruge. Hvis du fx. gerne vil have lavet fedtfrysning på et specifikt område på kroppen, har du sandsynligvis været inde på og søge på nettet og kigge på forskellige klinikker. Det kan fx. være du har været forbi Cerix, der blandt andet tilbyder fedtfrysninger.

Ud over den teknologiske udvikling og det aspekt, at vi generelt bruger mobil og computer mere, kan stigningen i e-handel også forklares med at det er nemt og bekvemt at købe ind via nettet. Vi kan sidde hjemme fra sofaen og søge efter de produkter, som vi gerne vil købe. Det er nemt og hurtigt – og det kan vi godt lide.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen