Berlingske Business
17:59På gensyn i morgen
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Bedre konfliktløsning i byggebranchen kræver stor vilje og nye traditioner

Node Image Upload mediation-byggebranchen

Indgroede rutiner og manglende kendskab til mediation er i høj grad medvirkende til at byggebranchen vælger traditionelle måder at løse konflikter på, viser en ny undersøgelse fra Mediationsinstituttet.

Mediationsinstituttet har spurgt et udsnit af repræsentanter fra den danske byggebranche – herunder entreprenører, bygherrer og rådgivere – om eventuelle barrierer ved brug af mediation. Resultatet viser, at 82 % mener, at advokaterne giver utilstrækkelig oplysning om muligheden for at bruge mediation. Derudover er et generelt lavt kendskab (80 %) og stærke traditioner (77 %) to andre væsentlige barrierer for mediationens udbredelse.

En af de væsentlige barrierer på tværs af alle tre kategorier i undersøgelsen er byggebranchens stærke tradition for juridiske konfliktløsningsmetoder. Ifølge advokat og mediator, Jes Anker Mikkelsen, overvejer parterne ofte slet ikke mediation:

”Min oplevelse er, at parterne i byggebranchen næsten har en automatisk tilgang til konfliktløsning. Hvis man ikke kan blive enige, så går man i voldgift, så er det videre til syn og skøn, og så kører hele apparatet. Det er meget traditionelt, og der er ikke så mange, der tænker mediation ind,” forklarer mediator Jes Anker Mikkelsen.

Lavt kendskab og fordomme virker som barriere
Kendskabet til mediation i byggebranchen er markant lavt, og det skyldes ikke mindst, at advokater ikke oplyser tilstrækkeligt om mediation. Undersøgelsen viser også, at branchen generelt har et lavt kendskab, således peger 80 % på, at mediationens fordele ikke er velkendte. Graden af risikovillighed spiller også en betydelig rolle, idet 62 % af respondenterne mener, at mediation opfattes som risikofyldt og svært at sælge til baglandet.

Fordomme spiller også ind, særligt blandt dem, der ikke selv har erfaring med mediation. Således er det bemærkelsesværdigt, at blandt de 30 % af undersøgelsens respondenter, der selv har direkte erfaring med mediation, har mere end 60 % haft positive erfaringer med forløbet, mens kun 8 % har haft negative erfaringer med mediation.

Aflivning af myter
Ifølge den danske mediationsekspert og professor emeritus, Vibeke Vindeløv, er det nødvendigt at få flere af branchens parter i gang med at afprøve mediation i praksis for derigennem at aflive de mest sejlivede myter og forestillinger.

”I sidste ende skal forandringen komme fra branchen selv. De advokater og virksomheder, der har gode erfaringer, bliver nødt til at overbevise deres egne om det. Der ligger lidt en forpligtelse i det. Hvorfor ikke dele erfaringer?” spørger Vibeke Vindeløv.

Man kan læse mere om undersøgelsens resultater på www.mediationsinstituttet.dk

Business Direct Nyhedsbrev

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Business Direct og få virksomhedernes egne nyheder leveret direkte i din indbakke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen