Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Antallet af forældrekøb trodser forventning om fald

Node Image Upload 856a6903_skaleret_beskaaret

På trods af stigende priser på ejerlejligheder i landets store byer er antallet af forældrekøb vækstet otte procent, når man sammenligner salget i perioden fra januar til april i henholdsvis 2017 og 2018. Det viser en opgørelse fra Boligsiden.dk.

På lørdag får landets unge at vide, om de er kommet ind på drømmestudiet. Og for mange af dem, der har sikret sig en studieplads, betyder beskeden ikke kun udsigten til en ny fuldtidsbeskæftigelse. Det betyder måske også, at de skal flytte, og det sætter lejeboligmarkedet under pres i de store byer. For nogle af de nye studerende er boligjagten dog lidt nemmere, idet mor og far laver et såkaldt forældrekøb.

Salgstal fra Boligsiden.dk viser, at der fra januar til april blev foretaget 314 forældrekøb af ejerlejligheder på under 75 kvadratmeter i kommunerne Frederiksberg, København, Aarhus, Odense og Aalborg.

Sammenlignet med samme periode sidste år er der tale om en mindre stigning på otte procent. Og det er en interessant udvikling, lyder det fra Birgit Daetz, der er boligøkonom og kommunikationsdirektør hos Boligsiden.dk.

”Min forventning var, at vi ville se en nedgang i antallet af forældrekøb i år. Primært fordi vi har nået ekstremt høje prisniveauer i landets studiebyer med København som frontløber. Her kostede en kvadratmeter ejerlejlighed i gennemsnit 40.899 kroner i juni måned. Det er et niveau, som de færreste kan være med på,” siger Birgit Daetz, og fortsætter:

”Samtidig blev der i begyndelsen af året indført lånestramninger, der har gjort det sværere at optage boliglån på grund af nye krav til forholdet mellem indtægt og gæld. Det er et klart signal om, at man fra politisk hold gerne vil tøjle priserne, og vi har allerede nu set et dalende salg, som konsekvens af tiltaget. Vi kan derfor ikke forvente de samme heftige prisstigninger de kommende år, som vi har set siden 2015, hvor renten faldt. Den økonomiske gevinst ved et lejlighedskøb kan derfor blive mere usikker end tidligere.”

Bedre forretning end at leje
Årsagen til, at der alligevel er sket en vækst i antallet af forældrekøb, skal blandt andet findes i prisen og tilgængeligheden på lejeboliger. Priserne kan gøre det svært at få det økonomiske puslespil til at gå op, hvis man ikke er så heldig at finde en budgetvenlig boligløsning.

”Priserne på lejeboliger er ekstremt høje i studiebyerne. Samtidig er renten lav, og sammenholder man udgifterne, kan det i nogle tilfælde være en bedre forretning at købe en ejerlejlighed til sin søn eller datter fremfor at leje, hvis man har en stor friværdi i sin egen bolig. Med et forældrekøb kan barnet som lejer desuden få boligstøtte, og er der tale om en delelejlighed, bliver lejeindtægten ikke beskattet, hvis barnet udlejer et værelse,” forklarer Birgit Daetz.

Ud af de aktuelle forældrekøb er over halvdelen handler, som er foretaget i kommunerne København og Frederiksberg. Her er der i alt solgt 166 ejerlejligheder som forældrekøb i perioden fra januar til april i år. Ser man derimod på, hvor forældrene selv bor, er billedet noget anderledes, idet over halvdelen af køberne ikke selv har adresse i studiebyerne, men i landets mindre byer eller landsbyer.

Lejlighederne, der er handlet som forældrekøb i år, er solgt til en gennemsnitlig pris på 1,7 millioner kroner.

Kontaktperson:
Kommunikationsdirektør Birgit Daetz, Boligsiden A/S. Mobil: 21210284, e-mail: bcd@boligsiden.dk. Læs flere nyheder på Boligsiden.dk

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen