Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

70 lærlinge viser vejen

Node Image Upload netvaerksmoede_i_soroes_tvaerfaglige_laerlingenetvaerk

Det kræver en bredspektret indsats, hvis flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse. Tværfagligt lærlingenetværk viser vejen

Mindst 30 procent af de unge skal vælge en erhvervsuddannelse i 2025. For der er brug for flere faglærte, hvis Danmark skal kunne gribe de muligheder, der ligger i den højkonjunktur, samfundet er på vej ind i.

At øge andelen af unge, som vælger en erhvervsuddannelse, kræver en bred indsats, hvor både uddannelsesinstitutioner, virksomheder og organisationer har en rolle at spille.

»Der er brug for, at flere - unge og voksne - vælger en erhvervsuddannelse. Virksomheder efterspørger dygtige faglærte og lærlinge og er selv med til at sikre, at der er praktikpladser på de områder, hvor der er behov for faglærte fremover,« siger seniorchefkonsulent Inge Steen Mikkelsen, DI.

Men også fra kommunal side kan man gøre en forskel. Sorø Erhverv arbejder målrettet med tiltag, som skal styrke uddannelsesvalget og gøre det mere attraktivt at tage en erhvervsuddannelse.

»Vi oplever en stor interesse for skole-virksomhedssamarbejde og i høj grad også for det tværfaglige lærlingenetværk, som en række virksomheder fra forskellige brancher har sat i søen,« siger erhvervschef i Sorø Kommune, Laila B. Carlsen.

Lærlingenetværket blev etableret sidste år og vokser støt. På det seneste netværksmøde, som fandt sted i går, deltog flere end 70 lærlinge fra 14 virksomheder.

»Virksomhederne oplever, at lærlingenetværket giver lærlingene et andet perspektiv på deres egen branche og en større forståelse for de sammenhænge, de som faglærte kommer til at indgå i. Samtidig bidrager netværksarrangementerne både fagligt og socialt til at gøre lærlingetiden attraktiv for de unge,« siger Laila B. Carlsen.

Det bekræftes af Niels Jørgensen fra den lokale elektrikervirksomhed Multi-tech, som er en af drivkræfterne bag netværket.

»Som virksomheder har vi en opgave i forhold til at give et positivt syn på det at gå i lære. Hvis vi skal påvirke de unges uddannelsesvalg, skal vi kunne påvirke både mødrene og skolelærerne, og det gør vi bedst ved at tage vores opgave som lærepladser meget alvorligt. Det er min erfaring, at det, du som virksomhed investerer i dine lærlinge, kommer rigtig godt igen. Dels får du nogle lærlinge som er dygtige og dedikerede, og det smitter af på de nye lærlinge, og dels oplever vi ofte, at vores lærlinge senere bliver vores kunder og samarbejdspartnere,« siger Niels Jørgensen.

»I lærlingenetværket kan vi som virksomheder lære af hinanden og blive inspireret i forhold til, hvordan vi griber lærlingeopgaven an. Det gavner lærlingene, det gavner os som virksomheder og sidste ende gavner det samfundet,« siger Niels Jørgensen.

Fakta:

  • I 2013 valgte 19 procent af eleverne en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller10. klasse.
  • Regeringens målsætning er, at mindst 25 procent skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse i 2020. Andelen skal op på min 30 procent i 2025.
  • Det tværfaglige lærlingenetværk er etableret af en række virksomheder fra forskellige brancher. Netværket drives af Sorø Erhverv.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen