Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

4 gevinster din virksomhed kan få ud af EU’s persondataforordning

Node Image Upload computer_edited-e1486461604985

Konsekvenserne ved EU’s nye persondataforordning er andet og mere end bøder. Der er også gevinster og nye muligheder forbundet med at være “den gode dreng i klassen”.

Med trusler om alvorlige sanktioner og klækkelige bøder vil EU’s kommende persondataforordning tvinge offentlige og private virksomheder til at beskytte og sikre persondata på en mere struktureret måde end tidligere.

Forordningen vil få konsekvenser for langt de fleste virksomheder og organisationer, når den træder i kraft til april næste år. Allerede nu er der derfor stor fokus på de nye krav, og hvordan man som virksomhed får implementeret de nye processer og strukturer på bedst mulig måde.

“Man skal have kortlagt, i hvilke it-systemer, man har de personfølsomme data, og så skal man samtidig også sikre, at man både nu og fremadrettet behandler personfølsomme data efter reglerne. Det er et meget stort og omfattende arbejde,” siger Jimmy Kevin Pedersen, ass. partner i konsulentfirmaet 1stroke.

Af samme grund er EU’s kommende forordning blevet stemplet som en “administrativ byrde”, “papirtiger” og som “spild af penge”. Men ifølge 1stroke bør man som virksomhed forsøge at vende bøtten og slippe det negative mindset. For udover at undgå et alvorligt bøde-smæk, hvilket jo i sig selv er en positiv ting, vil man som virksomhed kunne høste en lang række gevinster ved at blive compliant med de nye regler.

“I stedet for at se persondataforordningen som en plage eller en kedelig opgave, man bare skal løse, kunne man også anskue den som en mulighed for at få gået sine systemer efter i sømmene – at få gjort forårsrent,” siger Jimmy Kevin Pedersen, der 1. og 8.  marts holder oplæg om forordningen som en god business case på Computerworlds event “Bliv klar til EU’s persondataforordning”.

Brug business casen som kompas
1stroke, der rådgiver en lang række private og offentlige virksomheder indenfor gevinstrealisering, peger på, at business casen kan være et hjælpsomt redskab til at høste de skjulte gevinster ved persondataforordningen.

“Ved at bruge business casen som kompas, får du bedre styr på, hvor du vil hen. Samtidig får du en værdidrevet gennemførelsesproces, som afspejler dit mål for arbejdet,” siger CEO i 1stroke, Martin J. Ernst, som her præsenterer nogle af de gevinster, en virksomhed vil kunne få ud af persondataforordningen via business casen:

  1. FÅ STYR PÅ SYSTEMER OG DATA
    Få gjort forårsrent ved at få styr på og sat system i de personfølsomme data samt it-systemer og subsystemer (porteføljen af it-systemer). Dette giver både den gevinst, at systemer bliver mere strømlinede, men også at kunderne oplever, at der er styr på tingene. Ved samme lejlighed kan man se på de forretningskritiske systemer og data og tjekke, om sikkerheden er i orden.
  2. INDHENT NYE KUNDER
    Som følge af reglen om dataportabilitet vil din virksomhed få mulighed for at score nye kunder, som er blevet trætte af konkurrenten, da enkeltpersoner kan kræve at få overflyttet alt sin persondata til en anden dataansvarlig (dette kan dog også gå den anden vej). Ligeledes er enhver kundekontakt en mulighed for både kundefastholdelse og mersalg.
  3. INDENTIFICER KUNDEMØNSTRE
    Din virksomhed kan få bedre styr på brugernes adfærdsmønstre, da virksomheden bliver tvunget til at danne sig et overblik over de persondata, som de allerede har liggende. Dette kan bruges til at få en bedre forståelse for kunderne og til at målrette kampagner og segmentere i forhold til forskellige kundegrupper – Business Intelligence (BI).
  4. FÅ BEDRE AFTALER HOS LEVERANDØRER
    Med de nye processer og krav vil der være mulighed for genforhandling af kontrakter og aftaler med tredjepart, som gør det muligt at tage vilkår og forretningsbetingelser op.

Bliv klædt på til persondataforordningen, og tilmeld dig Computerworlds konference d. 1. og 8. marts. Her kan du også høre oplæg fra Plesner, Lego, Danfoss og Datatilsynet.

Hvis du har spørgmål til casen, så kontakt Martin J. Ernst eller Jimmy Kevin Pedersen fra 1stroke.

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen