Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Kun halvdelen af alle lastvognchauffører bruger sikkerhedssele

Node Image Upload T2005_1703.JPG

Sikkerhedsselen fordobler chancerne for at overleve en alvorlig trafikulykke. Trods det vælger halvdelen af alle lastvognchauffører at køre uden sikkerhedssele. Det vil Volvo Trucks forsøge at ændre.

Sikkerhedsselen fordobler chancerne for at overleve en alvorlig trafikulykke. Trods det vælger halvdelen af alle lastvognchauffører at køre uden sikkerhedssele. Det vil Volvo Trucks forsøge at ændre.

”Hvis flere trafikanter brugte sikkerhedssele, ville der i EU kunne reddes 7000 liv om året. Her burde de professionelle chauffører være et forbillede, men sådan er det desværre ikke,” udtaler Carl Johan Almqvist, ansvarlig for trafiksikkerhedsspørgsmål i Volvo Trucks.

Dobbelt så stor chance for at overleve med sikkerhedssele
Chancen for at overleve en alvorlig trafikulykke er dobbelt så stor, hvis chaufføren eller passageren brug sikkerhedssele. Det fremgår blandt andet af WHO’s seneste rapport om trafiksikkerheden på verdensplan – Global Status Report on Road Safety 2013. Rapporten fremhæver øget brug af sikkerhedssele som et af de mest væsentlige tiltag for at øge sikkerheden i trafikken. I dag er det lovpligtigt at bruge sikkerhedssele i 111 lande i verden. Siden 2006 omfatter loven i EU både personbiler og lastbiler.

”De seneste år er brugen af sikkerhedssele øget også blandt lastvognschauffører, men det er stadig mindre end halvdelen, som bruger selen. Og det til trods for at både vor egen og anden europæisk forskning viser, at mindst 50% af de lastbilchauffører, som omkommer i trafikken, ville have overlevet, hvis de havde haft sele på. Af dem, som er involveret i en ulykke med dødelig udgang, har kun 5% sele på,” beretter Carl Johan Almqvist.

 

Ny undersøgelse af 700 lastvognchauffører
En undersøgelse foretaget af den svenske trafiksikkerhedsorganisation NTF, baseret på observationer af mere end 700 lastvognchauffører og interviews med cirka 200 af dem i 2011–2013, bekræfter dette billede. De fleste oplyser, at de bruger sikkerhedssele, når de kører i deres private personbil, men kun halvdelen gør det, når de kører lastvogn. Som årsag siger de, at det er besværligt, ubekvemt eller tidskrævende at tage selen af og på.

 

”Når man tænker på, at sikkerhedsselen kan være forskellen på liv og død, er disse undskyldninger ikke særlig troværdige. Hos Volvo Trucks bruger vi mange ressourcer på at udvikle systemer til forebyggelse af ulykker, men så længe den menneskelige faktor er inde i billedet, kan risikoen for trafikulykker aldrig helt elimineres. Derfor vil jeg opfordre både vognmandsfirmaer og chauffører til at gøre, hvad de kan, for at forbedre sikkerheden. Og den mest simple forholdsregel af alle er naturligvis at anvende den vigtigste sikkerhedsdetalje om bord – sikkerhedsselen.”

 

Kilder
WHO: Global Status Report on Road Safety 2013.
NTF Väst: Lastbilsförares bältesanvändning (2013)
Volvo Lastvagnar: European Accident Research and safety report 2013.
EU: EU road safety study (2008)

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen