Berlingske Business
BusinessDirect

Business Direct er en presseservice, der kan producere, distribuere samt eksponere din virksomheds pressemeddelelser. Har du spørgsmål om Business Direct kan du kontakte Christen Illemann på tlf. 2328 2207 eller cic@berlingskemedia.dk.

Toyotas omsætning og resultat stiger i nyt regnskab

Node Image Upload 2015_AkioToyoda1.jpg

Toyota Motor Corporation har netop offentliggjort et overskud på ca. 160 mia. kr. for regnskabsåret, der sluttede 31. marts 2015. Det er en stigning på ca. 25. mia. kr. i forhold til seneste år.

Toyota Motor Corporation har netop offentliggjort et overskud på ca. 160 mia. kr. for regnskabsåret, der sluttede 31. marts 2015. Det er en stigning på ca. 25. mia. kr. i forhold til seneste år.

Dugfriske tal fra verdens største bilproducent viser, at Toyotas driftsresultat for det seneste år er steget fra 2.292 mia. yen (126 mia. kr.) til 2.750 mia. yen (152 mia. kr.) svarende til en stigning på 458 mia. yen (25 mia. kr.)

Også nettoomsætningen steg med 6% fra sidste år og udgør nu 27 billioner yen (1.510 mia. kr.). Det svarer til 70 Storebæltsbroer. Til yderligere sammenligning var Danmarks samlede bruttonationalprodukt (BNP) 1.880 mia. kr. i 2013.

Bilsalget udgjorde på verdensplan 8.972.000 i perioden 1. april 2014 til 31. marts 2015 - svarende til et mindre fald på 144.000 biler sammenlignet med foregående regnskabsår.

"​​​​Driftsresultat er forbedret som følge af gunstige udenlandske valutakurser og reduktion af omkostningerne. Det mere end opvejer de negative faktorer, såsom et svagt faldende bilsalg og øgede udgifter til bl.a. investeringer for at øge vores fremtidige konkurrenceevne," siger Akio Toyoda, der er øverste chef for Toyota i verden.

Toyota er en af de virksomheder i verden, der bruger flest penge på forskning og udvikling bl.a. med det formål at kunne tilbyde motorer uden udledning og teknologi, der forhindrer uheld. Senere i år introducerer Toyota således brinthybridbilen Mirai, hvis eneste udledning er vand, mens nye sikkerhedssystemer også finder vej til de mest populære Toyota-biler i Danmark til sommer.

I Europa solgte Toyota 859.000 biler, hvilket er en stigning på 15.000 biler sammenlignet med året før. Samtidig steg driftsindtægterne i Europa 22,8 mia. yen (1,26 mia. kr.) til 81,1 mia. yen (4,5 mia. kr.).

Toyota vurderer, at bilsalget globalt set for regnskabsåret, der løber fra 1. april 2015 til 31. marts 2016, bliver 8,9 mio., hvilket er et mindre fald i forhold til det netop afsluttede regnskabsår. På trods af udsigterne til et lidt lavere bilsalg forventer Toyota, at nettoomsætningen stiger 265 mia. yen (15 mia. kr.) i den nuværende regnskabsperiode med et forventet driftsresultat på 2.800 mia. yen (155 mia. kr.) svarende til en stigning på 50 mia. yen (3 mia. kr.).

Læs mere om Toyotas regnskab på http://www.toyota-global.com/investors/financial_result

Får din virksomhed nok opmærksomhed?

Mangler dit produkt opmærksomhed fra den købedygtige kunde eller beslutningstager?

Læs mere om Business Direct

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen